Vindkraftsindustrin är desperat

"Medvind för vindkraft” – vindindustrins desperata reklamkampanj.

Med resurser att anlita Westander PR, som marknadsför sig som Sveriges bästa PR-byrå, bör svenska folket och framför allt beslutsfattare ställa sig frågan: Hur trovärdiga är Svensk Vindenergi? 

I sin reklamkampanj ”Medvind för vindkraft” försöker Svensk Vindenergi, skapa en falsk bild av vindkraftsdebatten. De påstår att motståndet mot vindkraft är begränsat till en liten minoritet, vilket kraftigt förenklar verkligheten. 

I sin reklamkampanj ”Medvind för vindkraft” försöker Svensk Vindenergi, skapa en falsk bild av vindkraftsdebatten. De påstår att motståndet mot vindkraft är begränsat till en liten minoritet, vilket kraftigt förenklar verkligheten. 

Endast tre procent av svenskarna uppges vara emot vindkraft, men på orter där vindkraftsindustrier planeras växer motståndet starkt. Att fler kommuner nyttjar vetot är en direkt följd av att lokalinvånarna tvingas sätta sig in i frågan och blir medvetna om de negativa effekterna. Landsbygdens argument är grundade i verkliga erfarenheter och en insikt om vad vindkraftsutbyggnaden faktiskt innebär för Sverige. 

Att lokalpolitiker lyssnar på sina väljare beror på att de fullgör sitt uppdrag som folkvalda ledamöter, inte på grund av en påstådd hotbild. Kommunikationsansvarig Nicole Dreher Sköld beskriver kommunala veton som ett ”demokratiskt misslyckande”, men i själva verket är det en grundläggande demokratisk rättighet. 

Denna rättighet utgör en avgörande skyddsmekanism mot vindkraftsbolag som, med omfattande resurser och stöd från PR-byråer, prioriterar vinstintressen framför svenska folkets vilja och välbefinnande. 

Förslag om ekonomiska incitament framstår som en rökridå för att dölja de verkliga kostnaderna och konsekvenserna. Fastighetsägare, som ser sina hem tappa i värde, står dessutom fortfarande utan ersättning, trots att egendomsskyddet borde garantera detta. Samtidigt som skattebasen sjunker, vilket gör vindkraftsindustrin direkt kontraproduktiv för kommunens långsiktiga ekonomi och utveckling. 

Även försvaret och miljödomstolar avslår ansökningar på grund av bristfälliga miljökonsekvensbeskrivningar, då projekten i praktiken inte uppfyller miljöbalkens krav och dessutom utgör ett hot mot svensk säkerhet. 

VindkraftIndustrins expansion vilar på politiska beslut som fattats utan tillräckliga konsekvensanalyser, i kombination med vilseledande marknadsföring.Svensk Vindenergis PR-kampanj bör betraktas för vad den egentligen är: reklam. 

Om vindkraftens framtid ska diskuteras i Sverige krävs en ärlig och faktabaserad debatt som tar hänsyn till verkligheten.
Kommuners rätt att avstyrka vindkraftsansökningar är inte ett misslyckande, utan en grundläggande demokratisk skyddsmekanism. 

Kampanjen ”Medvind för vindkraft” är ytterligare ett tydligt exempel på ett försök att vilseleda och påverka det svenska folket för att gynna vindindustrins vinstintressen. 

Madeleine Staaf Kura, Vindkraftsupplysningen.se 

Powered by Labrador CMS