Varför finns det ingen utbildning anpassad till mopedbilar?

“Nu är det slutlekt”. Dessa ord kom från infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och föreslog ett införande av förarbevis för vattenskoter. Beviset ska gälla från och med den 1 maj 2022 och kravet blir en godkänd förarutbildning.

Utbildningen för vattenskoterbehörighet ska bestå av teoretiska och praktiska moment med en beräknad utbildningstid en till två dagar. Efter avslutad och godkänd utbildning och en åldersgräns lägst 15 år, utfärdas ett förarbevis.

Men varför inte ett förarbevis r att framföra en kallad mopedbil? Det är tiden att ansvarig minister också inför en relevant, rätt anpassad utbildning och ett förarbevis för mopedbil. Nuvarande utbildning är under all värdighet och långt ifrån anpassad till ett fyrhjuligt fordon.

Skillnad moped och mopedbil är stor, men utbildningen är densamma och leder till ett AM-körkort för Moped klass I (kallas EU-moped). Utbildningen är enbart anpassat till tvåhjulig moped och är tolv timmar. Den innefattar teori och en praktisk del fyra timmars körträning avskilt område med en tvåhjulig moped. Ingen körträning med ett fyrhjuligt fordon förekommer, eller information hur det ska framföras eller placeras i vägens körfält.

Det är inte acceptabelt att, efter genomgått en utbildning tolv timmar, lov att allmän väg framföra ett fyrhjuligt fordon med broms och hastighetsregalering (gaspedal) med fotmanövrering.

Enligt uppgifter finns i dag drygt 15 000 registrerade mopedbilar i Sverige och cirka 60 polisrapporterade olyckor per år, där en mopedbil varit inblandad med personskador och i värsta fall också dödsfall.

Jag ställer följande fråga till ansvarig minister Tomas Eneroth: varför finns ingen acceptabel utbildning anpassad till mopedbil? Det är självklart med relevanta utbildningar väg som till sjöss! Den som existerar är inte anpassad till mopedbilar.

Boo Nilsson

Powered by Labrador CMS