LEDARE

Varför åka tåg – flyg i stället

När jag reser vill jag inte bedriva självplågeri och dessutom komma fram i tid!

SJ vill lägga ned nattågen från Göteborg till Duved och Umeå. 

Det är inte lönsamt anser man. 

Nattågen Stockholm-Duved är upphandlade av Trafikverket och berörs inte. 

Att göra en liknande upphandling för sträckan Göteborg-Duved är inte aktuellt enligt Trafikverket. 

– Vi vill gärna fortsätta att köra nattåg mellan Göteborg och Jämtland men trafiken är olönsam. Ska vi fortsätta behöver vi statligt stöd på samma sätt som vi får för nattågen mellan Stockholm och Jämtland, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ till DN. 

Vi får väl se det som ett tecken i tiden. 

Av miljöskäl ska så mycket transporter och resande som möjligt ske via tåg. 

Samtidigt underhålls inte banorna i den utsträckning som krävs och resultatet blir att varje tågresa blir rysk roulett. 

Kommer jag fram och när? 

Standarden på tågen är också usel. 

Trafikverket har för första gången någonsin låtit en konsultfirma göra oanmälda kontroller på nattågen norrut. 

–Hela tåget är både smutsigt och dammigt. Intrycket är att det är slitet och sunkigt, skriver konsulterna. 

Det omdömet fick nattåget Stockholm – Narvik. 

Det noterades också om ostädade toaletter, smutsiga lakan och läckande toaletter och duschar med stopp i avloppet. 

Den här är alltså i nutid. 

För 15 år sedan jobbade jag i ett projekt där ett antal lokala turistföretag ville öka andelen ryska turister till länet. 

Något som rullade på bra ända till att Putin sköt det hela i sank genom att annektera Krim 2014. 

Då bjöd vi vid flera tillfällen in ryska reseoperatörer som fick åka första klass sovkupé från Stockholm och upp. 

Samtliga klagade på ungefär samma saker som nu lyfts fram. 

Smutsigt, ej fungerande duschar, läckande toaletter. 

Ska svenska folket ta tåget och företagen frakta varor på tåg då måste allt fungera! 

Tågen ska vara fräscha så att folk vill åka. 

Tåg och banor ska vara i ett sådant skick att resenärer och gods kommer fram i tid. 

Det är faktiskt rent löjeväckande att Malmbanan är i sådant skick att malmtåg spårar ur. 

Inte en gång utan flera gånger. 

Förra vinterns urspåringar kostade LKAB 100 miljoner kr om dagen. 

Då är vi tillbaka till att det naturligtvis är en politisk fråga att järnvägen fungerar i hela Sverige. 

Men det är tydligen ingen högt prioriterad fråga. 

Och därför kommer jag även i fortsättningen att flyga om jag ska någonstans inrikes. 

När jag reser vill jag inte bedriva självplågeri och dessutom komma fram i tid! 

Så enkelt är det! Och det är väl en anledning till att nattågen är olönsamma! 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS