Nu får det snart vara nog!
Jämtland Härjedalen är ett av de län i landet som får absolut lägst tilldelning av medel till transportinfrastruktur som väg och järnvägar. Oavsett om vi räknar tilldelade resurser per mil statlig väg eller per invånare så är länet en av de största förlorarna med bara en tiondel av rikssnittet vad gäller den nationella potten.
När det gäller länsvägarna tilldelas Jämtland Härjedalen endast en tredjedel av vad t ex Blekinge får som har ungefär lika många invånare men betydligt mindre yta och färre vägar. Nyligen sänkte Trafikverket trots ihärdiga protester hastigheten på E45:an och snart har vi liknande sänkning att vänta på E14. Detta försvårar och förhindrar den regionala tillväxten i länet och ökar restider för framför allt alla som arbetspendlar. En försämrad tillgänglighet inom och till länet är bara en i raden av försämringar som pågår just nu.
Det senaste är Trafikverkets förslag som föreslår att ett flertal vägsträckor i länet inte längre ska vara av riksintresse:
Väg 84 Riksgränsen Norge – länsgräns Gävleborgs län Väg 87 Östersund – länsgräns Västernorrlands län Väg 315 Hedeviken – länsgräns Västernorrlands län Väg 321 Svenstavik – Mattmar Väg 340 Krokom – Valsjöbyn – Riksgränsen Norge Väg 346 Hoting – länsgräns Västernorrlands län Väg 605.2 Anslutning Östersunds flygplats
Digitalt 24 timmar
15 kr
Köp nu