Telia svarar Sören Monvall

Hej Sören!  Först och främst vill jag beklaga din upplevelse med våra tjänster.

När det gäller det gamla kopparnätet så är det 70-80 år gammalt. Det är sårbart och inte byggt för att kunna hantera dagens moderna tjänster. Sedan mer än tio år tillbaka erbjuder vi därför våra kunder möjlighet att flytta över till framtidssäkra tjänster som ärtryggare, bättre och många gånger billigare,via framför allt mobil- eller fibernätet.  

När vi fasar ut det gamla kopparnätet erbjuder vi en ny telefonilösning för alla hem och företag. I de fall där det behövs kan vi även komplettera med en utomhusantenn för att förstärka täckningen. Vi erbjuder också en oberoende kundtjänst för råd om olika lösningar hos oss och andra aktörer, vilken du är välkommen att kontakta om tjänsten du har idag inte fungerar som tänkt.

Vår bedömning är att alla har möjlighet till en fungerande lösning, antingen via oss eller från en aktör på den samlade marknaden. Om ingen lösning mot förmodan skulle fungera, vilket hänt i undantagsfall sedan starten, så bistår Post- och Telestyrelsen (PTS) med alternativ enligt den lagliga rätten av telefoni på folkbokföringsadress. 

Vi ser kontinuerligt över våra tjänster och erbjudanden. Därför kan prisjusteringar förekomma. De fåtal som idag har telefoni via kopparnätet betalar ett fast pris på 379 kronor i månaden, då ingår fasta avgifter och fria samtal inom Sverige. Hemtelefoni via mobilnätet med motsvarande innehåll kostar idag 199 kronor. Den 1 oktober genomför vi en prisjustering till 249 kronor, vilket gör det fortfarande till ett billigare alternativ.

Just nu pågåren jättesatsning i Åre, där vi lanserar 5G samtidigt som vi moderniserar 4G-nätet i en mängd orter runt om i Jämtland. Vi byter ut gammal teknik och fördubblar kapaciteten, något som kommer bidra till bättre täckning och ett bättre uppkopplat liv för många boende, verksamma och turister runtom i regionen. Vi hoppas såklart att detta kommer att märkas.

Mattias Borrelid, Pressansvarig Telia

Powered by Labrador CMS