- Som tur är har inga personskador skett. Detta är väldigt alvarligt och skulle kunnat orsakat en allvarlig olycka. Vi blir alla ledsna över sabotagen, då de orsakar tågstopp och drifttekniker måste ut för att inspektera, förklarar Eva Widegren, kvalitets- och säkerhetschef på Inlandsbanan AB.
- Som tur är har inga personskador skett. Detta är väldigt alvarligt och skulle kunnat orsakat en allvarlig olycka. Vi blir alla ledsna över sabotagen, då de orsakar tågstopp och drifttekniker måste ut för att inspektera, förklarar Eva Widegren, kvalitets- och säkerhetschef på Inlandsbanan AB.

Två sabotage mot Inlandsbanan inom fyra dagar

Inlandsbanan har utsatts för två sabotage inom loppet av fyra dagar, strax nordväst om Tandsbyn. En allvarlig olycka hade kunnat inträffa menar säkerhetschefen på Inlandsbanan AB.

Publicerad

- Som tur är har inga personskador skett. Detta är väldigt allvarligt och skulle kunnat orsakat en alvarlig olycka. Vi blir alla upprörda över sabotagen, då de orsakar tågstopp och drifttekniker måste ut för att inspektera. Näst kommande tåg måste stoppas och det blir tråkiga följdverkningar för passagerare som missar anslutningar. Det innebär också en massa onödiga utgifter för alla berörda, förklarar Eva Widegren, kvalitets- och säkerhetschef på Inlandsbanan AB.

Vid två tillfällen har någon placerat så kallade rälsvandringshinder i rälsskarvar längs inlandsbanan, strax nordväst om Tandsbyn. Första incidenten inträffade vid 17-tiden på påskaftonen då en motorvagn, med passagerare, körde över tre järnföremål.

Hann lokföraren uppfatta metallföremålen som kilats fast i rälsen?

- Föraren hann se det men bromssträckan är så lång att motorvagnen körde på rälsvandringshindren, med tre smällar som följd. Under påskhelgen sände vi ut drifttekniker som inspekterade platsen och sedan polisanmäldes det, berättar Eva.

I onsdags, den sjunde april, hände det igen. Då var det ett godståg som drabbades.

- Även då var det rälsvandringshinder som placerats på rälsen och dessutom rälsspik. Hjulen på både motorvagnen och loket har skadats och båda har nu tagits ur trafik.

Var får förövarna tag på dessa saker?

- Vi vet inte det? De kan vara glömda längs banan eller så har de tagit med dem dit.

Vad är det för grejer som lagts på rälsen?

- Rälsvandringshinder, i branschen säger vi grodor. Vi använder dessa när man bygger eller underhåller rälsen. De stora spikarna används för att fästa räls i slipers, förklarar Eva.

Polisen ser allvarligt på det inträffade.

- Enligt Inlandsbanan var det risk för urspårning. Därmed blir brottsrubriceringen sabotage och framkallande av fara för annan, berättar Mikael Gruvelgård vid Jämtlandspolisen.

Polisen har varit på plats och undersökt och tagit reda på grejerna som legat på rälsen.

Har ni hållit några förhör ännu?

- Det har enbart hållits förhör med personal från inlandsbanan, bekräftar Mikael Gruvelgård.

Har något liknande hänt tidigare?

- Den 1 mars i år hade någon slagit sönder vägljussignaler i närheten av Tandsbyn. Det förekommer inte sabotage speciellt ofta, det mesta är klotter. Oftast upptäcker vi det innan det kommer tåg och orsakar skada. Det är ovanligt med så här allvarliga sabotage, menar Eva.

Har ni eller polisen fått in några tips?

- Just nu har vi inte det. Vi är tacksamma om de som iakttagit någon eller något i trakten hör av sig till polisen.

Hur jobbar ni vidare?

- Vi väntar in polisens utredning och genomför en egen utredning. Sedan får vi vidta de åtgärder som krävs, Eva Widegren kvalitets och säkerhetschef på Inlandsbanan AB.

Powered by Labrador CMS