Swedbank i Östersund gick inte att nå

Jag måste tyvärr återkomma i frågan om Swedbanks servicenivå och bankens hantering av fullmakter.

Det visade sig nämligen att banken hade registrerat fullmakten, som var generell, endast för aktieaffärer, men inte för tillhörande depåkonto.

Först ska sägas att jag via Telefonbanken, har lyckats att sälja några aktier. Den centralt placerade handläggaren kollade att fullmakt för mig var registrerad och han tog emot säljorder för några aktier. Och, efter några dagar fick jag meddelande om att försäljningen genomförts. Skönt, tänkte jag, nu ska jag utan problem kunna sköta min hustrus bankaffärer. Min syn på Swedbank blev något ljusare. Detta särskilt som en trevlig dam på kontoret i Östersund ringde och kollade av mitt humör.

Men, det visade sig vara för tidigt att ropa hej. Jag har inte fått tillgång till depåkontot. Idag försökte jag nå Swedbanks kontor i Östersund för att slutligen förmå banken att ge mig tillgång till min hustrus alla konton. Jag ringde bankens nummer, och fick besked om att det var kö och att de snart skulle svara.

Jag satt i över 20 min och väntade och hann få många besked ”det är fortfarande samtal före vi besvarar Ditt samtal så fort vi kan”. Men, efter drygt 20 min. bröts samtalet av mottagaren. De trodde nog att kontakten hängde kvar av misstag. Jag orkade inte börja om.

Min slutsats är att banken köper växelfunktionen från något serviceföretag, som kan sitta var som helst i Sverige, eller utomlands. Någon känsla för kundens och glesbygdens problem finns inte.

Bankernas centralisering har medfört stora besvär för oss som bor i ytterområdena i länet och har långt till Östersund. Min önskedröm betr. stor-bankernas organisation och service är följande.

När bankerna stänger sina fina, dyra kontor i kommunernas centralorter öppnar de i stället små servicekontor, 15 – 20 m², utan kontanthantering, men med en lokalt orienterad rådgivare. En person, som lyssnar, informerar och ordnar kontakt med rätt handläggare på närmaste större kontor. Utan omvägen över ett tjänsteföretag någonstans långt borta. Kan denna önskedröm uppfyllas??

Idag kan jag ångra att jag inte bytte till Länsförsäkringar för några år sedan. De torde åtminstone veta var Åsarna ligger och känner glesbygdens behov.

Ove Jacobsson

Powered by Labrador CMS