LEDARE

Swedbank-algoritm löper amok – och du får en ren Kafkaupplevelse

Ralph Rentzsch om en kafkaliknande upplevelse med Swedbank.

Häromdagen noterade jag att koncernbolaget Pobeda Publication där jag är ordförande hade meddelanden från banken. Det visade en liten symbol i samband med att jag skrev ut ett dokument från kontot.

Väl där poppade det upp en rubrik att det nu är dags att uppdatera informationen om ert företag!

Det lät ju oskyldigt, döm om min förvåning när det ena dokumentet innehöll en tio sidig blankett som skulle fyllas i med uppgifter om ägare och VERKLIG huvudman!

Sedan öppnade jag nästa och då blev jag ännu mer förvånad!

Här efterlyste man svar på ett antal specifika inbetalningar och utbetalningar.

Inget problem för oss, fakturabetalningar in och ut…..bara ta kopior ur bokföringen.

Men sedan ville man även ha detaljerad verksamhetsbeskrivning samt affärsplan.

Årsredovisning från förra året samt balans och resultatrapport för i år fram till 2021-09-01.

Affärsavtal för våra tre största kunder, leverantörer och/eller samarbetspartners.

Ange samtliga motparter i Ryssland samt inkom med affärsavtal/kontrakt.

Sänd kopia på aktieägarbok samt aktieägaravtal för Pobeda Publications AB.

Om Pobeda Publications AB i sin tur ägs av andra bolag, vänligen inkom med aktieägarbok och aktieägaravtal för dessa.

Det här är naturligtvis bara att plocka fram.

Våra största leverantörer är Postnord och tryckeriet.

Med tanke på att den senaste utlandsaffären vi gjorde var för tre år sedan när vi betalade en faktura från norska posten och att vi inte har några partner i Ryssland är det ganska enkelt besvara.

Problemet är att detta tar tid och någon ska plocka fram och sammanställa det hela.

Som vi alla vet är bankerna väldigt noga med att ta betalt av oss för varje tjänst vi köper så jag ringde upp Swedbank för att höra var jag skulle skicka fakturan!

Efter 48 minuters telefonkö kom jag fram och fick beskedet att var jag missnöjd så kunde jag ringa deras konsumentombudsman.

Nej, jag vill inte prata med fler som inget vet, inget kan och som bollar det hela vidare.

Jag vet exakt vad som hänt. Bolaget heter Pobeda Publication då vi i starten gav ut en rysk gratistidning riktad mot ryska turister i Sverige. Det sköt Putin i sank med sin annektering av Krim.

Namnet har hängt kvar och eftersom det är ryskt har någon algoritm i något datasystem hos Swedbank placerat det på en skitlista över företag som ska granskas ordentligt i enlighet med penningstvättslagen.

Att företaget varit kund hos banken i många, många år och borde vara väl genomlyst är inget som man verkar ha koll på.

Och jag kan förstå att man är nervös på banken efter att ha tvättat hundratals miljarder åt ryska oligarker via sina filialer i Baltikum.

Det ska nu alla svenska småföretagare som är kunder hos Swedbank lida för!

I dagarna publicerar, Hela Sverige ska Leva en rapport som visar på problemen som uppstår när man lägger ned lokala bankkontor.

Det kan ni läsa om i en separat artikel i detta nummer av JT.

Det stora problemet är att man helt tappar kontakten med och kännedom om det lokala näringslivet.

Något som försvårar för lokala företag att få finansiering.

Och i sin tur hindrar utveckling och nya jobb!

Idag är många kontor nedlagda och kommer man via telefon fram till någon människa hos Swedbank är det ofta både Kafka och god dag yxskaft.

Någon hjälp eller brukbar information får man inte.

Hade jag 100 miljoner skulle jag direkt söka bankoktroj för att starta en, Nya Jämtlands Folkbank.

En bank som faktiskt är intresserad av sina kunder och vill att de utvecklas.

Och som har kontor runt om i länet för att man vill hålla fysisk kontakt inte minst med företagskunderna.

Nu ska någon i företaget ägna en massa tid åt att ta fram den begärda informationen.

Det är naturligtvis ingen konst, men det tar tid. Tid som vi gärna hade lagt på att göra våra tidningar ännu bättre!

Så frågan är, vem på Swedbank ska vi skicka fakturan till för allt jobb vi får lägga ned på detta?

Pobeda Publication AB ger ut Jämtlands Gratistidning och Strömsunds Gratistidning, bolaget är koncernbolag och äger dotterbolaget AB Jämtlands Tidning

Ralph Rentzsch är styrelseordförande i koncernen och chefredaktör och ansvarig utgivare för Jämtlands Tidning

Powered by Labrador CMS