Ida Collin och Johannes Collin bestämde sig för att ta pengar ur egen ficka och köra ut varorna till kunderna när posten la om sina rutter.
Foto: Privat.
När posten sviker blev hushåll utan mattransport
NORRÅKER (JT) Personalen på Norråkers Handel kör varje vecka till vägs ände för att leverera mat till de kunder som blev utan leverans när posten lade om sina rutter den första maj.
När posten ändrade sin rutt blev kunderna i Blomhöjden och Härbergsdalen, samt i Kyrktåsjö, utan sin matleverans. Det tidigare samarbetet mellan Norråkers Handel och posten upphörde och kunderna som inte kan ta sig till mataffären kom i kläm.
– De måste ju få mat. Det kändes inget bra att lämna dem i sticket, säger Johannes Collin som tillsammans med sin fru Ida Collin driver Norråkers Handel.
De bestämde sig för att testa att köra ut beställningarna själva till de sju kunderna i Kyrktåsjö, sex mil tur och retur, och de tre kunderna i Blomhöjden och Härbergsdalen, 16 mil tur och retur.
Jämtlands Tidning Digital 1 mån
55 kr
Köp nu
24 timmar digitalt för 15 kr.
15 kr
Köp nu