Grusvägen är redan idag vältrafikerad. Under den korta stund som Ingemar Rosén står parkerad på sidan av vägen passerar säkert ett femtontal bilar. Här menar Ingemar att marginalerna när två lastbilar möts är smala.
Grusvägen är redan idag vältrafikerad. Under den korta stund som Ingemar Rosén står parkerad på sidan av vägen passerar säkert ett femtontal bilar. Här menar Ingemar att marginalerna när två lastbilar möts är smala.

Stängd E45 vid broarbeten – ilska över långa köer - ortsbor dömer ut omledningsväg

STRÖMSUND (JT) Trafikverket har meddelat att Strömsundsbron kommer att hållas stängd vissa helger från och med början av augusti till mitten av 2025. Medan bron är stängd omleds trafiken från E45:an runt Russfjärden där en längre sträcka består av en grusväg, väg 795, vars skick bekymrar lokalbor.

Publicerad Senast uppdaterad

Trafikverket har för en kostnad av 1,2 miljoner satt upp en elektronisk skylt på E45 för att leda trafiken.

Ingemar Rosén, boende i Sandviken i Strömsund, åker ofta på väg 795 mellan Ulriksfors och Hallviken, han är orolig för att grusvägen inte är i skick att fungera som en ställföreträdande E45:a.

– Vägen har varit dålig i alla världens tider. När det är en dålig sommar är den hemsk, så hoppas att Trafikverket har bra förbindelse med vädergudarna, säger Ingemar Rosén och tillägger:

– Det är otroligt att man kan lägga om en Europaväg på en sådan här kärrväg. Den går ju över myrar och är svag på sina håll. Och alla som hemestrar, det blir mycket trafik, många norska och utländska turister som kör genom Strömsund. Blir det en regnig sommar kan det gå käpprakt åt helsike.

Ingemar säger att redan nu är vägen vältrafikerad. Han påpekar också att kanterna är skarpa och höga och undrar hur det kommer gå när två lastbilar möts på de smalare sträckorna, han är tveksam till om kanterna står pall efter en regnskur – som ju inte är ovanligt under den svenska sommaren – eller om de riskerar att rasa. Han berättar att vägen även är väldigt viktig ur en militärstrategisk synvinkel, det är den genaste vägen man kan ta till centrala Strömsund om man kör E45:an Han har anmält sig till sms-tjänsten som informerar om brobygget så att han får veta när bron stängs av.

– För då vill inte jag vara ute på den här vägen. Jag tycker att det är nog med trafik som det är redan nu, de kör ju timmer här dygnet runt, menar Ingemar som tror att det enda sättet att kunna leda in trafiken på väg 795 är att underhålla den hela tiden. Något som Trafikverket planerar att göra. John Löfgren kontaktperson på Trafikverket säger att man har förstärkt vägen med grus och utökade mötesplatser, samt breddning på vissa partier. Den första avstängningen planeras preliminärt att påbörjas 6 augusti.

– Efter första broavstängningen kommer Peab, som har vägdriften, göra en inspektionsrunda och se att allt ser bra ut inför nästa stängning. Vi ska hålla ständig kontroll på vägens skick, och då får vi se därefter hur det ser ut, säger John Löfgren.

– Ja, då är det inte så mycket att orda om, säger Ingemar Rosén och tillägger:

– Men då får de verkligen hålla vägen i skick.

Broavstängningarna kommer ske vissa helger fram till 2025. Efter att vajrarna har bytts ut, vilket planeras vara färdigt under sommaren 2023, kommer ett tvåårigt förstärkningsarbete att inledas. Förstärkningsarbetet ingår i ett nationellt program för att Sveriges broar ska klara den nya viktklassen BK4.

– Idag vet vi inte påverkan på trafiken i centrala Strömsund, men det blir inte samma omfattning som det är nu under kabelbytet, säger John Löfgren och lägger till:

– Det får visa sig eftersom om tidsplanen håller, det är ett väldigt komplicerat arbete vi gör som är väldigt tidskrävande.

För att framför allt turisterna inte ska behöva köra fram till bron i onödan har en stor skylt monterats på E45:an från Östersund strax innan avtagningsväg 795. Den har kostat 1,2 miljoner kronor och där kommer framför allt under avstängningarna att finnas viktig information för bilisterna.

Ett annat problem har varit avsaknad av varningar eller höjdmarkeringar för byggställningarna som hänger under bron och således förkortar höjden för underpasserande båtar.

– Jag fick några samtal om det så nu har vi satt upp lampor för att markera höjden samt markeringsband på nedersta bommen. På tisdag ska vi sätta upp fler, säger John Löfgren.

I centrala Strömsund är Douglas Forsberg, vd för Taxi Strömsund, bekymrad över långa bilköer i rusningstid. Han säger:

– Folk blir ju tokiga på det här. Använd trafikljus som känner av trafikmängden istället för lots och tidsstyrda trafikljus, för det funkar inte. Det är vansinne på kvällar och nätter då man kan stå och vänta vid rödljuset i tre minuter och det är inte en enda bil på andra sidan.

John Löfgren säger att man vid Trafikverket har försökt optimera lotsar och tidsinställningar utifrån tiderna på dygnet, senast förra veckan hade man två möten för att planera för trafiken. Vid hög belastning ökar tiderna för hur många bilar som släpps fram åt gången.

– Det stora problemet är att bilarna blockerar rondellerna när det blir kö, det är en jättestor utmaning. Vi skulle önska att folk respekterade köerna och stannar innan rondellerna så att de är öppna och de som sitter i bilkön men inte ska över bron snabbare och lättare kan ta sig ur kön, menar John Löfgren.

Längs väg 795, än så länge långt från bilköer, kör Ingemar Rosén sin ljusblåa Sedan från 1970 och hoppas på en solig sommar av flera anledningar. Och att det är många gropar i väg 795 kanske också är ett mynt med två sidor då det å ena sidan tvingar ner hastigheten på den ställföreträdande E45:an. Grusdammet yr efter bilen i sommarhettan.

– Nu är vägen hyfsad tack vare att de har haft tur med vädret. Det är rätt otroligt att vi är inne på 2021 och den här skogsbilvägen ska bli en Europaväg, säger Ingemar och lägger till:

– Det är ju hövdingarna som bestämmer, men de hade gärna fått rusta upp vägen med asfalt. Tänk att under min livstid få uppleva asfalt eller oljegrus.

Trafikverket har låtit sätta upp en skylt på vägen från Östersund mot Hallviken, strax innan avtagningsväg 795. Den har kostat 1,2 miljoner och ska stå tills 2025 då förstärkningsarbetet planeras vara klart.
Trafikverket har låtit sätta upp en skylt på vägen från Östersund mot Hallviken, strax innan avtagningsväg 795. Den har kostat 1,2 miljoner och ska stå tills 2025 då förstärkningsarbetet planeras vara klart.
Powered by Labrador CMS