John Löfgren på Trafikverket menar att omledningsvägens skick inte har något att göra med att en lastbil körde i diket i lördags. Att folk kör över bron trots att den är avstängd ser han som alarmerande. Foto: John Löfgren
John Löfgren på Trafikverket menar att omledningsvägens skick inte har något att göra med att en lastbil körde i diket i lördags. Att folk kör över bron trots att den är avstängd ser han som alarmerande. Foto: John Löfgren

Kaos och olyckor på omledningsväg - trafikanter kör över avstängda Strömsundsbron och flyttar avspärrningar

STRÖMSUND (JT) Det blev även en regnig andra helg på omledningsväg 795. En lastbil körde i diket och vid Strömsundsbron flyttade trafikanter på avspärrningarna och körde över en bro som såg ut att vara tom på arbetare.

Publicerad Senast uppdaterad

– Utmaningarna tar aldrig slut, menar John Löfgren efter en andra helg med Strömsundsbron avstängd.

Vittnen har berättat för Jämtlands Tidning att trafikanter passade på att köra över bron när inga arbeten pågick. Under helgens andra broavstängning stannade ett antal personbilar, minibussar samt ett gäng bärplockare för att lyfta bort avspärrningarna och köra över bron.

– Det är fruktansvärt riskfyllt, det ser vi väldigt allvarligt på, menar John Löfgren, kontaktperson på Trafikverket. Han fortsätter:

– Första avspärrningshelgen hade vi motorcyklar och till och med en lastbil som körde över. Det är alarmerande om det även har rört sig om personbilar. Vi stänger av bron av säkerhetsskäl. Kör man ändå över utsätter man gång- och cykeltrafik, våra arbetare samt blåljus för risker. Bron gungar ju och de som jobbar där kan bli skadade.

John Löfgren menar att Trafikverket inte kan göra något åt problemet eftersom blåljus måste kunna passera. Irriterade röster har hörts om att det inte verkar pågå arbeten på bron under hela avstängningarna, och att man då skulle kunna ha bron öppen.

– Första helgen jobbade vi i mindre utsträckning än den andra helgen, men det var fortsatt arbeten på bron, vi har ingen möjlighet att ha den öppen. De som kör över vet ju inte om det är folk som jobbar på bron som de kanske inte ser. Arbetarna slutade jobba klockan 02.00 i lördagsnatt, och klockan 21.00 i söndags, säger John.

Efter en första regnig avstängningshelg med en katastrofalt dålig omledningsväg menar Trafikverket att man vidtog åtgärder bland annat i form av utökade mötesplatser samt förstärkning av utsatta partier. I lördags körde en lastbil av den hårt kritiserade väg 795 mellan Ulriksfors och Hallviken.

På grund av att trafiken från E45 omleds på den vägen kunde lastbilen inte bärgas förrän tidigast på måndagen på grund av att en bärgning innebär att vägen måste stängas av helt. Lastbilen låg inte på ett trafikfarligt sätt eller hade något läckage. Vad olyckan berodde på utreds av polis enligt John Löfgren, men han menar att det inte hade något med omledningsvägens skick att göra.

– Man ser ju hur hjulspåren går. Vi såg inga tecken på att det skulle bero på vägen. Men jag kan inte uttala mig om vad olyckan berodde på, det får polisen utreda, säger John.

Hos polisen i Östersund menar man att man inte utreder olyckan då ingen misstanke till brott föreligger.

– Lastbilen fick möte av tyska bilar, han höll ut på kanten och då hade vägkanten gett vika, säger Michael Lundberg hos polisen i Östersund. Han fortsätter:

– Polisen är inte involverade och vad gäller bärighet på vägen får Trafikverket utreda själva.

Flertalet bilister informerar dock om en lervälling till väg även den andra avstängningshelgen.

– Ja, det är ju en grusväg, säger John Löfgren och fortsätter:

– Men den har varit jättefin och det har folk även sagt på Facebook. Vi fortsätter komplettera med fler mötesplatser och eventuellt mindre justeringar om det skulle behövas, det ser vi ju först nu efter helgen. Men hela vägen har varit bra. Under natten mellan lördag och söndag den andra helgen hyvlades även vägen för att vara klar till söndagens regnväder.

En hel del förslag som har lagts fram på sociala media från privatpersoner har handlat om att lägga ut en tillfällig bro, en så kallad pontonbro.

– Det förslaget hade vi med i förstudien, men det var inte ett alternativ då förhållanden med strömmande vatten och is gör det svårt.

Ett annat problem har varit att informationen om broavstängningarna inte har nått alla trafikanter, som har kört fram till bron och fått vända, trots ljusskylten på E45 vid Hallviken för 1,2 miljoner kronor.

– På norra sidan av bron mot Ulriksfors hade vi för få hänvisningsskyltar fram till avfarten på väg 345. Vi har följt regelverket, men det var ändå för få, menar John.

Alla omledningsskyltar står med både engelsk och svensk text men den i rondellen norr om bron på saknade engelsk text, vilket beställdes under lördagen. Detta för att underlätta för utländska turister och förare.

På frågan huruvida man på Trafikverket ångrar att man inte lyssnade på de boende längs väg 795 som redan tidigt befarade att regnväder skulle ställa till med problem, svarar John:

– Vi har lyssnat på de som bor där och gjort åtgärder som vi trodde skulle räcka. Vi lyssnar verkligen på de som har synpunkter.

John fortsätter:

– Jag vet inte vad vi hade kunnat göra bättre, vi trodde ju att vägen skulle hålla. Men det kom extremt mycket regn i kombination med fruktansvärt mycket trafik den första helg, det var väldigt betydande i det här fallet.

Ingemar Rosén som har bott längs väg 795 under en lång tid, har tidigare har uttryckt oro över omledningsvägen till Jämtlands Tidning. Efter de första två helgerna som E45 gått förbi Ingemars föräldrahem har hans oro inte dämpats.

– Jag tycker att de spelar rysk roulette med människoliv, säger Ingemar.

Redan i somras befarade Ingemar att en lastbil skulle hamna i diket längs väg 795.

– Ingen lastbilschaufför vill svänga ner i diket självmant. Jag har själv kört lastbil och man vill inte gå för långt ut på vägkanterna. De hade tur att den här lastbilen la sig helt på sidan, hade det varit en tankbil med släp på vägen hade det varit katastrof, säger Ingemar som menar att Trafikverket har börjat i fel ände – vägen skulle ha varit ordentligt åtgärdad innan broarbetet började.

– Det hjälper inte att hyvla den här vägen. I december brukar det vara hemskt när den här geggiga vägen fryser på.

Han såg när en lastbil med en skogsmaskin på trailern skapade irritation på den tillfälliga E45.

– Han kunde inte vika av en tum från mitten, mötande bilar fick backa. Det skapar stor frustration hos de som ligger efter den tyngre trafiken och gör omkörningar. Jag är ingen expert, men sunt förnuft säger att det kan hända jättestora olyckor, befarar Ingemar.

Powered by Labrador CMS