ÖSTERSUND

Ulla Gustafsson är jätteglad över att få visa Storsjöhyttans verksamhet i KulTurs Instagram-satsning.
Ulla Gustafsson är jätteglad över att få visa Storsjöhyttans verksamhet i KulTurs Instagram-satsning.

Storsjöhyttan först ut som
gäst-Instagrammare

Inför tioårsjubileum av Bildkonsten och Hemslöjdskonsulenterna inom Region Jämtland Härjedalens satsning KulTur kommer ett trettiotal lokala bildkonstnärer, slöjdare och hantverkare få ta över KulTurs Instagram-konto. Syftet är att lyfta lokala aktörer och sprida information om den kultur som finns i länet.

Publicerad

Glasblåseriet Storsjöhyttan var först ut med att ta över KulTurs Instagram-konto. Pandemin har gjort det svårare för Storsjöhyttan att visa upp vad de håller på med. Verkstaden står öppen för besökare men i och med pandemirestriktionerna har de varit tvungna att begränsa antalet besökare inne i verkstaden samtidigt. Ulla Gustafsson, glashantverkare, säger att satsningen med Instagram skulle kunna göra att fler blir varse om det konsthantverk som görs runtom i länet.

– Vi kommer lägga ut ett inlägg om dagen och visa upp hur vi arbetar. Det visar ju att det fortfarande är aktivt ute i verkstäderna och på Instagram kan man lägga ut både bild och text, säger Ulla Gustafsson.

Nilla Eneroth vandrar mellan glasblåsandet och kunddisken i den varma lokalen.
Nilla Eneroth vandrar mellan glasblåsandet och kunddisken i den varma lokalen.

Satsningen innebär att en mängd lokala aktörer kommer ha möjlighet att visa sitt konsthantverk via Instagram under året och Storsjöhyttan är först ut.

– Det känns jättekul. Vi var på hugget direkt när vi fick mailet. Snabba på pucken. För det är ju action här varje dag och i och med det här kommer vi kunna visa upp att vi håller igång, säger Ulla.

Ulla Gustafsson och de andra som jobbar på Storsjöhyttan kommer lägga ut ett Instagram-inlägg om dagen under en veckas tid. Efter det lämnas Instagram-kontot över till nästa lokala konsthantverkare.

Powered by Labrador CMS