Stoppa tvångsflytt av elever
Flera socialdemokratiskt styrda kommuner har redan fattat beslut där barn reducerats till verktyg i ett försök att lösa problem som den egna oreglerade invandringspolitiken har medfört.
Invandrartäta skolor stängs och dess elever bussas till tidigare väl fungerande skolor med hög andel svenska elever. Dessa skolor blir stökiga och ambitiösa svenska och invandrade elever söker sig därifrån till friskolor för att erhålla studiero och trygghet.
Experimenterandet med bussning tog sin början i Malmö 2007 då Kroksbäcksskolans sjätte- och sjundeklassare, som till 95 procent bestod av invandrarelever, flyttades till Linnéskolan i Limhamn. Politikernas plan var att 20–25 procent av klassernas elever skulle bestå av invandrarelever, men svenska elever bytte skola och det blev i stället hälften. Det ledde till att det blev stökigare på skolan, undervisningen behövde förenklas och eleverna delade upp sig i ”vi och dom”. Den etniska identiteten förstärktes av elevernas interaktion. Tyvärr drogs inga politiska lärdomar av detta.
År 2011 stängdes Norrbyskolan i Borås av integrationspolitiska skäl och eleverna bussades till andra skolor. Skolsegregationen ökade och mottagande rektor hade mycket svårt att se något positivt med integrationsprojektet. Nyköping stängde alla högstadieskolor 2014 och föste ihop kommunens elever i en nybyggd storskola i ett försök att komma tillrätta med segregationen.
Digitalt 24 timmar
15 kr
Köp nu