Ska vi betala skatt för att gynna Facebook?

Public Service ska inte använda sociala plattformar.

P4 Jämtland är länets största public serviceredaktion. Jag har tidigare skrivit om hur stationen enligt min åsikt bryter mot flera regler och avtal genom sitt ohämmade sätt att använda sig av sociala medier. 

Jag tycker rent personligen att kanalen är dålig. Inte minst genom dåliga intervjuer och ofta ett arbetssätt som är respektlöst mot lyssnarna. 

Sveriges Radio har en årlig budget på över tre miljarder kronor i en rent skattefinansierad verksamhet. 

Vår reporter Karin Bångman försökte intervjua P4 Jämtlands kanalchef Olof Ekerlid. 

Se vårt redaktionella uppslag om P4 Jämtland. 

Han väljer som vanligt att sticka huvudet i sanden, ser egentligen inget konstigt i det hela och hänvisar till att anmälningarna till Granskningsnämnden inte brukar ge resultat. 

En skrattretande reaktion från någon som ska föreställa chef för en public service redaktion. 

Föreställ er att detta gällt en chef för en myndighet som agerat på ett sådant sätt att hanteringen av skattemedel kan ifrågasättas? 

Skulle vi journalister låta en sådan smita iväg på sådant sätt? 

Nej, och det kommer inte att ske här heller. 

Nu är väl det faktum att hans kanal tydligen inte klarar av sin verksamhet utan hjälp från multinationella sociala medieplattformar något mer komplex! 

Sveriges Radio har alla möjligheter i världen att hänvisa lyssnarna till sina egna plattformar på Internet. Gör det då! 

När P4 Jämtland istället av slapphet och lathet mer eller mindre tvingar sina lyssnare till Facebook, Instagram och Twitter då är det ett rent missbruk av skattemedel. 

Public service ska inkludera alla, inte excludera lyssnare som inte har eller vill ha Facebook, Instagram eller Twitter. 

Vad Olof Ekerlid som chef gör är att han med sin kanal hjälper till att fylla olika multinationella sociala mediekanaler med innehåll. 

Innehåll som drar publik till dessa så att de kan sälja annonsering. 

Annonsintäkter som man inte betalar en krona i skatt för i Sverige! 

En anledning till att landets lokaltidningar tappar annonsintäkter är att många, både företag och privatpersoner väljer att annonsera på dessa sociala medier. 

När man väljer att annonsera i ÖP, LT eller JT eller i en reklamradiokanal så går en del av intäkterna till skatt. 

Pengar som bland annat används till SR:s budget och för den delen till presstöd till olika tidningar. 

Om Olof Ekerlid inte fattar detta så är det inte underligt att det låter som det låter. 

Grundfrågan blir varför ska vi betala skatt för att du Olof ska tvinga de som lyssnar på P4 Jämtland in på Facebook, Instagram och Twitter för att kunna ta del av HELA P4 Jämtlands utbud? 

Vi har en pågående debatt om framtiden för public service, där det finns politiska krafter som vill skära ned och ta bort. 

Därför bör man kanske utifrån ett mer ödmjukt perspektiv fundera på frågan från den lokala kanalledningen? 

I grund och botten är det en politisk fråga och jag kommer därför att skriva ett brev till våra lokala riksdagsmän för att ställa frågan om det är så här public service ska användas? 

Jag kommer även att skicka en kopia till Sveriges Radios VD, Cilla Benkö. 

Under tiden är jag säker på att tjatet om Facebook etc kommer att fortsätta på P4 Jämtland. 

Samtidigt som det knappt går nämna en lokal butik vid namn! 

Ralph Rentzsch

Ralph Rentzsch

Chefredaktör och ansvarig utgivare: ralph.rentzsch@jamtlandstidning.se
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på print
  • Annonser