LEDARE

Sitt hemma och hugg ved

Köra till jobbet förlorar du på.

Jag konstaterade för några ledare sedan att allmosorna som regeringen nu delar ut till landets hushåll efter att elpriserna skjutit i höjden är en sällsynt illa genomtänkt idé.

Jag kommer personligen att få ta del av stödet på maximalt 6000 kronor.

Och vad jag kan se blir det maximalt stöd jag får.

Det halverar min elräkning under perioden!

Behöver jag det, nej!

Det roliga i detta är naturligtvis att regeringen vaknade efter att hushållen i södra Sverige skrikit rakt ut efter att ha fått tiotusentals kronor i elräkningar.

Är de hjälpta av dessa 6000 kronor?

Marginellt misstänker jag.

Och de som drabbas mest, små och medelstora elintensiva företag får ingenting alls.

Vilket är märkligt eftersom där leder ökande kostnader sannolikt till minskade antal arbetstillfällen.

Det är obegripligt att man inte i stället valde att plocka bort de olika energiskatterna för företag och hushåll i södra Sverige under en period.

Dessa utgör minst 25 procent av kostnaden och på så sätt hade man riktat stödet dit det behövdes mest.

I detta nummer av JT belyser vi bland annat hur de kraftigt ökande bränslepriserna drabbar oss glesbygdsbor.

Inte bara transportföretag och maskinentreprenörer går på knäna.

Många vanliga arbetspendlare har snart inte råd att köra till jobbet!

Det är naturligtvis tufft att lägga 4-5000 kronor i månaden på bränsle.

Vi kan vara säkra på att priserna kommer att stiga ännu mer.

Inte minst på grund av den ökade inblandningen av ickefossila bränslen som etanol och HVO.

Sverige har i åratal varit den största importören av fossilfria bränslen i Europa.

Nu får vi konkurrera med alla de andra länderna som också ska uppfylla klimatmålen.

Priset på HVO ligger idag på 24,97 kronor!

Vanlig diesel på 21,12 kronor!

Alla förstår att vi behöver gå över till ett fossilfritt samhälle.

Men vägen dit kan knappast kantas av nedlagda företag och arbetslösa som sitter hemma och hugger ved och eldar i vedspisen för att de inte har råd att pendla till jobbet.

Avdraget för resor med egen bil är idag 18.50 vilket alltså inte täcker bränslekostnaden.

Våra rikspolitiker behöver göra något lika snabbt som när man reagerade på elpriserna.

Även på bränsle är skattesatserna höga.

Jag är övertygad om att det går att införa differentierade skattesatser i vårt land där man sänker skatten avsevärt i bland annat vårt län.

Jag ser att Per Åsling inte tror att skattesänkningar är en väg att gå.

Jag tror han har fel, rimligen ska man inte sänka bränsleskatterna rakt av för alla i vårt land.

Men det borde gå utmärkt att sänka dom i tex Jämtland.

Idag har vi ett system med bilskatt där alla bilägare i länet utom de i Östersunds kommun har billigare fordonsskatt.

Rimligen borde det gå göra ett liknande system knutet till bränsleskatterna.

Om sedan någon turist får tanka några kronor billigare må det väl vara hänt.

Något måste i alla fall göras omgående, annars kommer det att få stora konsekvenser för alla i glesbygd.

Powered by Labrador CMS