Jan Hansson, trafikansvarig i PRO Bodum, t.v., och Anders Bryntesson, t.h., säger att det enda alternativ att undvika möten på bron är att återinsätta trafikljus i Rossön. Att fotgängare ska gå oskyddade bredvid trafiken som centreras säger Anders är vansinne. Jan Hansson menar att det är Trafikverket själva som ställt till skadorna på bron. Foto: Inger Kraft Etzler
Bro i Rossön är skadad – trafiken läggs om – livsfarlig lösning för cyklister och gångtrafikanter
ROSSÖN (JT) Sedan trafikljusen togs bort vid den bro som går mellan Rossön och fastlandet för åtta år sedan har trafiken varit ensidig, något som misstänks ha orsakat skador och sprickor. Nu centreras trafiken och fotgängare får en meters utrymme på brons ytterkanter, något som upprör och oroar Rossönborna som anser det vara trafikosäkert.
I fem års tid, från 2013 till 2018, korresponderade Jan Hansson, dåvarande ordförande i PRO Bodum, med Trafikverket. Ärendet gällde den bro som via väg 346 går över Bodumsjöns vattensystem som omger Rossön. Eftersom bron är för smal för två bilar samt cyklister och fotgängare samtidigt råder mötesförbud och det reglerades tidigare med trafikljus. Men trafikljusen var uttjänta och fungerade dåligt rent tekniskt – ibland slogs de inte om och bilar kunde få vänta länge trots att ingen mötande trafik fanns – och Trafikverket beslutade sig för att ta bort dem.
Det var nu den femåriga kampen började för att få nya trafikljus. De trafikskyltar som sattes upp med pilar för väjningsplikt var inte tillräckligt trafiksäkra för gångtrafikanter ansåg Rossönborna. Sikten till andra sidan bron är dålig, det är svårt att se om man får mötande trafik innan man redan har börjat köra över bron, och då behöver bilarna väja ut på gång- och cykelbanan för att komma förbi varandra. Trafikljusen hade tidigare hindrat det problemet. I stället för nya trafikljus målades en vit linje för att markera att trafiken skulle köra ensidigt på ena sidan, och cyklister och fotgängare på den andra. I sina brev till Trafikverket föreslog Jan Hansson i stället en upphöjd trottoar för att upprätthålla trafiksäkerheten.
– Det har skett möten gång på gång på bron och då har fotgängarna ingenstans att ta vägen. Personbilar och tunga lastbilar har fått tvärbromsa för att inte köra på människor. Det enda alternativet vid ett möte på bron är att backa eller svänga in på gångbanan, säger Jan Hansson, nuförtiden trafikansvarig i PRO Bodum. Jan fortsätter:
Digitalt 24 timmar
15 kr
Köp nu