LEDARE

Thailändska paviljongen – länets kanske största flopp

Frågan är om inte man skulle låta en entreprenör driva verksamhet kring paviljongen.

Jag kom ihåg för 30 år sedan när de första planerna började lanseras kring en kunglig thailändsk paviljong i Ragunda. 

Delegationer avgick från Ragunda till Thailand och planerna tog mer och mer form. 

Den thailändska armechefen tog personligen tag i det hela och började samla in pengar. 

Flera stora svenska företag som Vattenfall och Volvo var involverade. 

Kommunen anlitade en konsult med erfarenhet av Asien för att locka sponsorer. 

För säkerhets skull fick han betalt i förskott. 

Och sedan hände det inte så mycket på den bogen. 

Även på andra sätt samlades det in pengar, främst hos thailändare bosatta i Sverige. 

För att kunna bygga paviljongen krävdes ungefär 10 miljoner kr. 

Vilket med dåvarande värde på thailändska valutan var cirka 30 miljoner bath, en avsevärd summa. 

Tanken var att paviljongen skulle stå klar 1997 på 100-årsdagen av kung Chulalongkorns besök i Bispgården. 

Besöket som gjorde att vägen han färdades efter fick hans namn i folkmun och sedan även officiellt. 

Kungen besökte Bispgården i samband med sitt Sverigebesök där han bla ville studera svensk skogsindustri. 

Nu blev inte paviljongen klar till 1997. 

Bland annat för att finanskrisen 1997 kom emellan. 

Plötsligt rasade värdet på den thailändska valutan med 50 procent och den thailändska armechefen fick plötsligt ta omtag på insamlingen. 

30 millioner bath var plötsligt bara värt 5 miljoner kr. 

Till slut föll allt på plats och 1999 invigdes paviljongen slutgiltigt. 

Ragunda kommun fick då paviljongen i gåva av den thailändska regeringen. 

Samma år utsågs den kungliga paviljongen till årets svenska turistattraktion av STF. 

Och visst var det en spektakulär byggnad mitt i den jämtländska glesbygden. 

Första året kom över 90 000 besökare. Ni såg rätt, så många passade på att besöka paviljongen första året. 

Sedan dess har besökssiffrorna rasat år efter år efter år. 

2003 låg de kring 40 000 vilket fick dåvarande turistchefen att i en intervju utbrista i att ¨äntligen är antalet besökare hanterbart¨! 

Idag är de ännu mer än hanterbara då besökstalet senaste sommaren låg på cirka 15000. 

Och då är inträdet till paviljongen numera gratis. 

Efter 30 år börjar paviljongen också mer vara ett problem för kommunen än en tillgång. 

Bygget börjar vara i behov av en renovering. Inte minst bladguldet börjar flagna vilket naturligtvis kostar en hel del för bara materialet. 

Under åren har turerna varit många, en avgående turistchef utsågs till ¨thailandsambassadör¨ och skulle på konsultbasis se till att verksamhet utvecklades kring paviljongen, inte minst i samarbete med Thailand. 

Ett tag fanns det också ett bolag, RUT, Ragunda utvecklar Thailand som med paviljongen som utgångspunkt skulle utveckla affärskontakter och handel med svenska och thailändska bolag. 

Av detta blev inte ens en tummetott. 

Under åren har de olika insatserna enligt kommunen kostat minst 15 miljoner! 

Som ni förstår har under åren den kommunala ledningen i kommunen hållit ungefär samma klass som idag! 

Kommunen har ett för Sverige unikt besöksmål. Inte minst för de hundratusentals thailändare som finns i Sverige och våra grannländer. 

Frågan är om inte man skulle låta en entreprenör driva verksamhet kring paviljongen. 

Någon med driv och idéer som kan se till att besöksantalet ökar. 

Något som vänder paviljongen från att vara en börda för kommunen till att bli en tillgång. 

Ni prenumeranter som ännu inte skaffat inlog till vår web, gör det! Annars missar ni vår E-tidning på tisdagar och därmed hälften av veckans nyheter. Ladda också gärna ned vår app får ni nyheterna i mobilen samma sekund de läggs ut. 

Kontakta prenumeration@jamtlandstidning.se eller ring 063-145832 

 

 

 

Powered by Labrador CMS