LEDARE

Östersundshem vill sälja - vem vill köpa?

Trafikverket gör som dom vill.

Ni som läste förra veckans ledare om Östersundshem noterade att den kom samma dag som bostadsbolagets ledning gjorde ett utspel om att sälja av en del av sina fastigheter för att bekosta renoveringen av de äldsta lägenheterna i beståndet.

Så, efter en längre tids krumbuktande i spalterna från Vd och styrelse om hur man ska kunna lösa finansieringen visar det sig nu att man planerar att sälja en del av beståndet!

Östersundshems fastigheter är till en övervägande majoritet gamla och i behov av renovering.

Nu vill man sälja 434 lägenheter i elva fastigheter som ligger i Fåker, Tandsbyn, Lit, Häggenås och på Frösön.

Det här är fastigheter som är byggda på 60-talet och i behov av renovering.

Så, kommunala bolaget Östersundshems plan för att bekosta renoveringen av fastigheter som i många fall inte renoverats på 70 år är genom att sälja fastigheter som inte renoverats på 50 år!

Nu undrar jag närmast över vilket sug som finns efter gamla renoveringsobjekt till hyreshus som dessutom i de flesta fall ligger utanför Östersund?

Husen på Frösön kan säkert hitta köpare som renoverar upp dom och höjer hyrorna!

Men resten?

Och i så fall till vilket pris?

Som jag skrev i förra veckans ledare, den enda delen av beståndet som var något att ha såldes till Rikshem under Kindbergs tid.

Då för ett löjligt lågt kvadratmeterpris.

Pengarna man fick in då användes för att bygga nytt, och det till ett löjligt högt kvadratmeterpris.

Varför Östersundshems byggen hamnade på ungefär 10 000 kronor högre kvadratmeterpris att bygga än nybyggen i andra norrlandsstäder under samma tid kan ni kanske fråga dåvarande styrelse och VD om, de bör ju veta det!

Bolaget har problem att finansiera renoveringen av den äldsta delen av beståndet.

Det räknas på hyreshöjningar på 50-70 procent men det räcker inte.

Därför vill man nu sälja av delar av beståndet.

Och naturligtvis inte de nya dyrt byggda delarna, där är nämligen risken att man vid en försäljning inte får det i bokslutet redovisade marknadsvärdet.

Och då får man en förlust!

Det är med stort intresse jag ska följa bolaget vidare. För övrigt bör de tidigare styrelserna i bolaget ställas till svars. Även de bör vara med och få betala!

Inte bara Östersundshems hyresgäster!

Trafikverket är på allas läppar. Nu ska man sänka hastigheterna efter E45 och E14 trots protester. Man har inte pengar att sätta upp räcken och dela på körbanorna.

Därför blir det lite skrattretande när man på väg 321 norr om Myrviken har sänkt hastigheten till 60 km på en lång sträcka. Men, de sista 350 meterna mot Myrviken höjs plötsligt hastigheten till 80 km för att sedan genom Myrviken bli 40 km.

Det skrattretande bestod i att man som vi tidigare berättat om i JT lagt cirka en miljon kr på att plocka ned lyktstolparna efter dessa 350 meter. De var nämligen anpassade för vägsträckor med högst 70 km. Nu sitter det nya stolpar anpassade för 80 km väg uppe efter den 350 meter långa sträckan.

Tänk om man i stället bytt ut fyra skyltar från 80 till 60 km, och på så sätt sluppit byta ut lyktstolparna och sparat en miljon som man kanske kunnat använda till att fylla ut de värsta potthålen i någon av länets eftersatta grusvägar?

Jag tror knappast trafikanterna på 321 saknat de 350 meter med 80 km som i så fall försvunnit!

Powered by Labrador CMS