Ny besöksmagnet i Trångsviken – Trangiamuseum 

Ida Vikstrand är nyanställd och ser fram emot att få arbeta i den nyöppnade butiken och webbshopen i Trångsviken
Det blev en stillsam ingivning av Trangias nya butik, webbshop och museum i Trångsviken.

Inga röda band att klippa, fladdrande flaggor, orkester eller så i dessa coronatider. Glögg från Trangias stormkök bjöds det i alla fall på. 

Bil efter bil svängde av från E14 så snart butiken öppnat klockan 10 på fredagen. En del av de nyfikna besökarna hade hört talas om att det var idag butiken öppnade, andra reagerade på de nyuppsatta skyltarna och ville stanna till. Det bådar gott inför Trangias framtid. Nu går den visserligen som smort redan nu och deras stormkök har nyligen utnämnts till Årets julklapp. VD Magnus Rydell berättar:
–Vi räknar med att fördubbla omsättningen  – trots att vi fördubblade den året innan. 

Och den asiatiska marknaden har blivit allt starkare:
–Vi har sålt över 300 000 matdosor i Japan och nu klättrar vår kaffepanna starkt uppåt där. Det har visat sig att den är lik en gammal traditionell panna de har där. Hittills har vi sålt runt 50 000 stycken, förklarar han.

Butiken i Trångsviken är tänkt att fungera som ett skyltfönster med E14 och underlätta webbförsäljningen. Här ska bland annat Ida Vikstrand arbeta. Hon är nyanställd sedan några få dagar:
–Jag sökte direkt när jag såg deras annons! Jag är undersköterska men är mycket ute i skog och mark, plockar bär och så. Det ska verkligen bli roligt att arbeta här!

I museiavdelningen visas hur de första produkter var hushållsinriktade, som ostkuporna exempelvis. Sedan 1980-talet har dock stormköket blivit den stora produkten. En av besökarna som kom till denna smygöppning var Magnus Bergkvist från Göteborg. Han kom tillsammans med kärleken Katrin Sundberg från Undersåker, de var egentligen på väg till stan. Han lät sig väl smaka av glöggen och berättade:
–Jag äger tre-fyra olika stormkök, i olika storlekar. Ett av dem ligger alltid redo i bilen. Men det är mycket möjligt att det blir ett till idag…

Så blev det också och Magnus blev därmed den allra förste att handla i butiken. En annan besökare var Ingela Rönnestrand. Hon driver företaget Svenska äventyr. Även hon äger flera Trangia-kök och var också hon inställd på att köpa fler.
– Äventyrsbranschen har varit väldigt svajig nu ett tag men just vi är lyckligt  lottade. Vi är inriktade på ledarskap och företagsutveckling och jobbar med långsiktiga kunder. 

På Trangia finns det idag 66 anställda, vilket Magnus Rydell tycker är lagom för tillfället. Sedan två år tillbaka underlättar en robot också i produktionen. Det är en kollaborativ robot från Universal Robots.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på print
  • Annonser