Nej, man behöver inte använda sociala medier för att lyssna på P4 Jämtland

Publicerad

Jämtlands tidning har i en rad artiklar påstått att P4 Jämtlands sätt att använda Facebook och andra sociala medier bryter mot gällande sändningstillstånd. Tidningens chefredaktör har anmält kanalen till Granskningsnämnden för radio och tv för att få detta prövat och i ett brev till länets riksdagsledamöter ställer han frågan: ”Ska länets största Public Service-redaktion oavbrutet göra reklam för Facebook och tvinga lyssnare till sociala medier för att ta del av kanalens hela utbud?”.

Svaret är: Nej, vi gör inte reklam för Facebook eller något annat. Att hänvisa till innehåll på sociala medier är inte att betrakta som reklam eller otillbörligt gynnande. Och man behöver inte använda sig av sociala medier för att ta del av vårt utbud.

Sveriges radio kommenterar som regel inte program som är anmälda till Granskningsnämnden innan nämnden har avgjort ärendet. I väntan på en eventuell prövning kan det i det här fallet ändå vara värt att klargöra hur regelverket ser ut och vilken praxis som vuxit fram under de år som Sveriges Radio använt sig av sociala medier.

Få tillgång till alla artiklar på Jamtlandstidning.se

Som prenumerant får du obegränsad tillgång till e-tidningen samt nyheter om stort och smått som sker i din närhet.

Du får nyheter som berör dig och din vardag.

När du prenumererar stöder du också utvecklingen av vår tidning och gör att vi kan fortsätta att bevaka din bygd och se till att du nås av erbjudanden från dina lokala företag.

ack för att du prenumererar på Jämtlands Tidning.

Support

Behöver du hjälp att logga in?
Har du frågor?
Ring eller mejla oss så hjälper vi dig!
063-14 58 32
prenumeration@jamtlandstidning.se

Jämtlands Tidning Digital 1 mån

55 kr

Köp nu

24 timmar digitalt för 15 kr.

15 kr

Köp nu

Powered by Labrador CMS