Nej, man behöver inte använda sociala medier för att lyssna på P4 Jämtland
Jämtlands tidning har i en rad artiklar påstått att P4 Jämtlands sätt att använda Facebook och andra sociala medier bryter mot gällande sändningstillstånd. Tidningens chefredaktör har anmält kanalen till Granskningsnämnden för radio och tv för att få detta prövat och i ett brev till länets riksdagsledamöter ställer han frågan: ”Ska länets största Public Service-redaktion oavbrutet göra reklam för Facebook och tvinga lyssnare till sociala medier för att ta del av kanalens hela utbud?”.
Svaret är: Nej, vi gör inte reklam för Facebook eller något annat. Att hänvisa till innehåll på sociala medier är inte att betrakta som reklam eller otillbörligt gynnande. Och man behöver inte använda sig av sociala medier för att ta del av vårt utbud.
Sveriges radio kommenterar som regel inte program som är anmälda till Granskningsnämnden innan nämnden har avgjort ärendet. I väntan på en eventuell prövning kan det i det här fallet ändå vara värt att klargöra hur regelverket ser ut och vilken praxis som vuxit fram under de år som Sveriges Radio använt sig av sociala medier.
Jämtlands Tidning Digital 1 mån
55 kr
Köp nu
24 timmar digitalt för 15 kr.
15 kr
Köp nu