När ska lokalradion sluta gynna Mark Zuckerberg?

Det är bara att gratulera länsborna. Ni har antagligen landets bästa lokalbevakning. Vi siktar högt trots att vi är länets minsta redaktion.

Pandemin fortsätter och fortsätter och fortsätter.

Och fler och fler blir sjuka.

Vi på Jämtlands Tidning jobbar hemifrån och försöker göra det mesta på avstånd.

Vi jobbar hårt på att ni ska ha länets bästa lokala nyheter.

Vi siktar högt trots att vi är länets minsta redaktion.

Lokaljournalistik är en fråga om att vilja.

Inte minst att ägarna vill ägna sig åt lokaljournalistik.

Därför sätter jag kaffet i vrångstrupen när en av våra snabbt minskande konkurrenter kör en kampanj med temat LYFTER.

Det innebär att man publicerar en serie om unga företagare.

Jolly Good insats från den tidning som knappast lyft sig i onödan när det gäller lokaljournalistik eller för den delen reportage om företagare på många år.

Något som vi började med redan när JT startade för snart sex år sedan.

Företagen och företagarna i länet är nämligen det hjärta som pumpar runt blodet som håller kroppen Jämtlands län vid liv.

Men, sent ska syndaren vakna och det är väl bra att Bonnier Local News lokala organ efter lite statlig stödfinansiering orkar sig utanför Östersund.

Visst, JT har också samma stöd för sin satsning på lokaljournalistik men där går varje krona till just det.

Inte till att vinstmaximera landets största mediekoncern.

För övrigt kan jag konstatera att vi haft lokalredaktion i Strömsund i snart fem år och ifjol fick vi för första gången stöd till lokalredaktionen. Hälften av vad LT fick för att öppna en redaktion där.

Det är bara att gratulera länsborna. Ni har antagligen landets bästa lokalbevakning. 

Nu undrar jag bara över en sak.

P4 Jämtland? 

Reportrarna kan inte nämna en lokal affär vid namn utan att påpeka att det minsann finns andra lokala affärer.

Men det hindrar inte kanalen att oavbrutet tjata om olika sociala medieplattformar som lyssnarna ska besöka!

Att man verkar sakna ledning på vår lokalradio har jag konstaterat tidigare.

Men man verkar också vara helt okunniga om de regler som utgör grunden i sändningsavtalet.

Jag ska påminna om paragraf 4:1

Sveriges Radios program och sverigesradio.se är fria från reklam. Vi får inte otillbörligen gynna kommersiella intressen. …………För att undvika att exponera andras varumärken i våra sändningar ska vi hänvisa till sverigesradio.se istället för till specifika sociala medier och liknande tjänster…….

Med tanke på att SR får över tre miljarder av våra skattepengar varje år för att sköta sina sändningar utgår jag ifrån att man kan hänvisa lyssnarna till sina egna sidor på nätet?

Radio är väl för övrigt ett ljudmedia?

Då måste det väl vara ett svaghetstecken att man ska behöva använda sig av multijätten Facebook för att driva sin verksamhet gentemot skattebetalande lyssnare?

Inte minst tvingar man därmed trogna lyssnare att behöva gå med och bli medlem i en multinationell verksamhet för att kunna fullt ut delta i P4 Jämtlands aktiviteter?

Det är knappast länets Public Service uppgift att hålla Facebook med innehåll så att Mark Zuckerberg ska tjäna pengar.

Med det sagt är det bara att konstatera att snön som saknats halva vintern kom, på en gång!

Nu får vi bara hoppas att det inte blir som i början på 80-talet när det en vinter snöade i Frostviken varenda dag i tre-fyra månader.

Snödjupet på Stora Blåsjön var nästan tre meter och slungorna hade kastat upp snön på vägen från Gäddede och norrut så det kändes som att köra i en tunnel!

Ralph Rentzsch

Ralph Rentzsch

Chefredaktör och ansvarig utgivare: ralph.rentzsch@jamtlandstidning.se
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på print
  • Annonser