LEDARE

Märkligt genmäle från Krokoms kommun – vad får man för miljonerna man satsar i information?

I en artikel i förra veckan redovisade Jämtlands Tidning att Krokoms kommun annonserat för ungefär 1.250 000 kr på ett år.

Vi uppgav också att det inkluderade kostnader för kommunens tidning ¨Vårt Krokom¨

Uträkningen gjordes utifrån det underlag som Krokoms kommun tillhandahöll.

Nu begär kommunens kommunikationschef ett genmäle.

Det har föregåtts av en lång mejlväxling om vilka fakturor och under vilken tid det hela ska räknas.

Och där kan jag säga att ingen blev nöjd i slutänden.

I kontakterna med Krokoms kommun kan vi konstatera att man generellt verkar ha svårt att leverera begärda handlingar.

I detta nummer av tidningen har vi en artikel om en privatperson som JO anmält kommunen på grund av att han haft svårt få ut begärd information.

Det är alltså inte bara vi som drabbas!

Det ingår i det journalistiska uppdraget att granska vad våra skattepengar går till.

I detta nummer av JT kan vi visa på att Krokom har mycket högre kostnader för kommunikation och annonsering än jämförbara grannkommunen Åre.

Det är i besparingstider rimligen någonting som Krokoms politiker bör fundera över!

I alla sammanhang mäter man resultat av gjorda investeringar.

Vilka resultat fick kommunen av att annonsera i Södertälje, Nynäshamn och Örebro?

Jag noterar också att Krokoms kommunikationschef i alla frågor som gäller det som publiceras i Jämtlands tidning vänder sig till tidningen VD?

Det vet varenda person med basal journalistisk utbildning att alla publicistiska frågor ligger hos chefredaktören och ansvarige utgivaren.

VD har inget med det att göra.

Alla utom tydligen Krokoms kommunikationschef!

Nog finns det anledning för både politiker och skattebetalare i Krokoms kommun at fundera över vad man får för de miljoner man lägger på information!

Powered by Labrador CMS