M: Bevara parkeringar i centrum
Centrala parkeringar i Östersund är en fråga för hela Jämtlands län.
Parkeringsfrågan i Östersund väcker oftast reaktioner, men den berör inte enbart Östersund. Behovet av centrala parkeringar i Östersund är en fråga som berör hela Jämtlands län.
För de som arbetspendlar från andra delar av länet och för de som besöker Östersund, är tillgången till centrala parkeringsplatser nödvändigt.
Många som bor i länet uträttar många ärenden när de besöker Östersund och då är dessa parkeringsplatser särskilt värdefulla. Att minska dessa i enlighet med ideologiska visioner riskerar att få negativa konsekvenser för såväl arbetspendling som för den viktiga besöksnäringen.
Det finns stora risker för Östersunds utveckling och därigenom hela länets utveckling, att fortsätta minska antalet parkeringar i centrala Östersund. För många som arbetspendlar är inte kollektivtrafik ett realistiskt alternativ och är därför beroende av att kunna parkera sin bil på ett rimligt avstånd från arbetet.
Dessutom är besökare en viktig inkomstkälla för centrumhandeln och stadens restauranger. För dessa besökare är enkel tillgång till parkering en förutsättning för att vilja besöka staden. De undersökningar som en del hänvisar till, vilka visar att handeln har en tendens att överskatta bilkunders betydelse, kan vara relevanta för större städer med utbredd kollektivtrafik.
Men Östersund och Jämtlands län är inte en storstadsregion, utan har ett eget unikt mobilitetsmönster. För de som reser från orter där kollektivtrafik är begränsad eller obefintlig, är bilen ofta det enda rimliga valet. Att försvåra parkering i centrala Östersund skulle kunna leda till att besökare väljer andra alternativ – kanske att avstå från att besöka stadskärnan helt. Redan nu väljer fler och fler Lillänge framför centrum och den lokala handeln.
Det drabbar den lokala handeln negativt och minskar Östersunds centrums attraktionskraft som besöksmål. För de verksamheter som redan kämpar med att överleva kan detta vara skillnaden mellan framgång och nedläggning.
Behovet av parkering i Östersund bör inte styras av partipolitisk ideologi eller generella antaganden om vad som fungerar i andra städer. I stället bör en grundlig analys göras av de faktiska behoven i hela regionen, med hänsyn till såväl pendlare som besökare och stadens invånare. Utvecklingen måste ske med pragmatism och med målet att skapa en balans som gynnar alla intressenter i Östersund och Jämtlands län.
Därför förespråkar vi en parkeringspolitik som är anpassad efter verkliga behov, och inte en som styrs av ensidiga perspektiv.
Pär Fredriksson (M) – Oppositionsråd Östersunds kommun Gabrielle Nyberg (M) – Gruppledare Åre kommun Simon Högberg (M) – Oppositionsråd Strömsunds kommun Maud Herkules (M) – Oppositionsråd Ragunda kommun Carl-Oscar Fransson (M) – Kommunalråd Krokoms kommun Johan Fredholm (M) – Gruppledare Härjedalens kommun Veronica Eklund (M) – Oppositionsråd Bräcke kommun Kent Karlsson (M) – Oppositionsråd Bergs kommun Robert Hamberg (M) – Oppositionsråd Region Jämtland Härjedalen