LEDARE

Lotte Mjöberg är lokalredaktör i Krokom samt tf. chefredaktör och stf. ansvarig utgivare.
Lotte Mjöberg är lokalredaktör i Krokom samt tf. chefredaktör och stf. ansvarig utgivare.

Tänk om vi respekterade varandra på de dåliga jämtländska vägarna…

… då hade jag sluppit ha en komprimerad ländkota för resten av livet. Och sluppit räddningstjänstutryckning, ambulansutryckning, sjukhusvistelse med många olika undersökningar, tung medicinering, rehabilitering.

Publicerad Senast uppdaterad

Och allt vad det fört med sig, för både mig personligen och sjukvården. För hur svårt är det egentligen att ha koll på vad som händer på vägen och vad hastighetsgränserna är? Eller handlar det om att man högaktningsfullt skiter i statens bestämmelser? Som reporter på Jämtlands Tidning kör jag mycket bil i Jämtland och ser dagligen rejäla överträdelser på olika vägar och länsvägar.

En av de värre hände dock mig som hästägare i våras på min fritid. Två bilister körde tätt efter varandra på en 60-väg i oerhört hög hastighet, med en viss typ av släpvagnar. Detta på en mycket guppig väg: en av de ökända dåliga Jämtlandsvägarna med stora potthål. Det gjorde att släpvagnarna skramlade extra mycket. Och de bromsade inte det minsta när de såg en häst (Atli) och en ryttare (jag). Trots att jag har en mycket lugn islandshäst blev han skrämd. Det ledde till hela apparaten som jag beskrev ovan.

De båda bilisterna? De susade bara glatt vidare, brydde sig inte ens om att stanna trots att de bör ha sett vad som hände. Hastighetsgränserna är ju till för medborgarnas säkerhet. Handlar det bara om att komma fram så fort som man själv vill, utan hänsyn till andra? Det har jag bland annat skrivit om i tidigare artiklar, exempelvis småbarnsfamiljen Lindberg i Vejmon som brottas med detta dagligen. De bor invid en 80-väg och ser hur oerhört fort bilförarna kör, så fort att de kontaktade Jämtlands tidning.

Ju högre hastighet, också desto större slitage för vägarna som redan är omvittnat dåliga i Jämtland. Farten sliter på beläggningen oavsett om det är asfalt eller bärlager grus. Nu har Trafikverket dessutom kommit med förslag till fördelning av den kommande nationella plan för transportinfrastrukturen 2022 – 2033: för Jämtlands län föreslås en mycket låg budget för de kommande fyra åren, Det innebär ett påtvingat byggstopp för trafikförbättrande åtgärder.

Detta år har hastigheter sänkts på bland annat väg E14 Länsgräns Västernorrland – Gällö, från 100 km/tim till 80 km/tim. På E14 Krokom – Järpen har det skett en sänkning från 90 km/tim till 80 km/tim. Men hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Ja, ”aggressivt beteende i trafiken” (Road Rage Disorder) har till och med numera blivit klassificerat som ett godkänt psykologiskt syndrom i USA.

I Jämtland, som har många hästar, är det förstås extra farligt med sådant beteende. Att exempelvis tuta eller gasa precis när man befinner sig bakom en häst är ingen lysande idé (det har jag själv fått upplevt). Många bilister verkar heller inte ens medvetna om att de är ansvariga vid en olycka. I stället får vi ryttare ibland höra att vi inte ens hör hemma på vägen, trots att hästar räknas som fordon. Men bilister har ett stort ansvar för sina handlingar i trafiken medan ”oaktsamhetströskeln för en ryttare är högre.

Låt oss respektera varandra i trafiken. Följ hastighetsgränserna!

Powered by Labrador CMS