Alex Rinker publicerade sin logga drygt tre månader före Region JH presenterade sin för allmänheten. Fotomontage

Är Region JH:s logga ett plagiat?

Logotypen presenterades 2014 som skapad av egen personal, ett konkret resultat av ett varumärkesarbete som kostade 3 miljoner kronor. Nu hävdar en amerikansk designer att loggan är en "clear rip off" av en logga som han tidigare skapat.

Publicerad Senast uppdaterad

Det var inför bildandet av Region Jämtland Härjedalen som ny organisation en ny logga och grafisk profil togs fram. Den nya organisationen ersatte vid årsskiftet 2014/15 landstinget och regionförbundet. 

Varumärkesarbetet kostade totalt tre miljoner kronor och den nya loggan presenterades i ett pressmeddelande 6 november 2014, där det poängterades att det utförts av egen personal, utan att några konsulter anlitats. 

Men redan 21 juli 2014, alltså drygt tre månader innan, hade en snarlik logga presenterats av Alex Rinker, en designer verksam i Kalifornien, USA. Det skedde på sajten Dribbble (www.dribbble.com), en digital mötesplats för designers, grafiska formgivare och marknadsförare över hela världen. 

Få tillgång till alla artiklar på Jamtlandstidning.se

Som prenumerant får du obegränsad tillgång till e-tidningen samt nyheter om stort och smått som sker i din närhet.

Du får nyheter som berör dig och din vardag.

När du prenumererar stöder du också utvecklingen av vår tidning och gör att vi kan fortsätta att bevaka din bygd och se till att du nås av erbjudanden från dina lokala företag.

ack för att du prenumererar på Jämtlands Tidning.

Support

Behöver du hjälp att logga in?
Har du frågor?
Ring eller mejla oss så hjälper vi dig!
063-14 58 32
prenumeration@jamtlandstidning.se

Digital 1 månad

65 kr

Köp nu

Digitalt 24 timmar

15 kr

Köp nu

Powered by Labrador CMS