Alex Rinker publicerade sin logga drygt tre månader före Region JH presenterade sin för allmänheten. Fotomontage
Är Region JH:s logga ett plagiat?
Logotypen presenterades 2014 som skapad av egen personal, ett konkret resultat av ett varumärkesarbete som kostade 3 miljoner kronor. Nu hävdar en amerikansk designer att loggan är en "clear rip off" av en logga som han tidigare skapat.
Det var
inför bildandet av Region Jämtland Härjedalen som ny organisation en ny logga
och grafisk profil togs fram. Den nya organisationen ersatte vid årsskiftet
2014/15 landstinget och regionförbundet.
Varumärkesarbetet kostade totalt tre
miljoner kronor och den nya loggan presenterades i ett pressmeddelande 6
november 2014, där det poängterades att det utförts av egen personal, utan att
några konsulter anlitats.
Men redan 21 juli 2014, alltså drygt tre månader innan, hade en snarlik logga
presenterats av Alex Rinker, en designer verksam i Kalifornien, USA. Det skedde
på sajten Dribbble (www.dribbble.com), en digital mötesplats för designers,
grafiska formgivare och marknadsförare över hela världen.
Digitalt 24 timmar
15 kr
Köp nu