Kurt fick en miljon för mycket på bankkontot –

Kurt Folkesson och hans fru sålde sin lägenhet. När pengarna kom in på kontot visade det sig att paret hade fått en miljon kronor för mycket från banken. Kurt ville betala tillbaka dem direkt – men det visade sig vara svårare än han hade väntat sig.

Fick jobba hårt för betala tillbaka

I början av juli flyttade Kurt Folkesson och hans hustru från sin bostadsrätt till ett äldreboende. Försäljningen av lägenheten genomfördes och i början av augusti tillträdde de nya ägarna.

– Vi ordnade allt med banken så att pengarna kom in, och allt gick bra, säger Kurt Folkesson.

När han kom hem och kontrollerade saldot på telefonbanken fick han en överraskning. På kontot fanns 1 159 632 kronor för mycket.

– Jag kunde inte begripa var de pengarna kom ifrån, säger Kurt Folkesson.

Det visade sig vara Bluestep bank som hade gjort en felaktig betalning till paret Folkesson.

– Vi människor gör fel och kan rätta till saker. Jag ringde till den här människan på Bluestep som förstås inte var så lycklig och ville ha hjälp att återföra pengarna. Jag sa att det inte var några problem, men att jag ville kolla med banken så jag vet att jag gör rätt, säger Kurt Folkesson.

På måndagen fick han tag på sin bankkontakt på Swedbank. Då uppstod nästa problem.

– De sa att de inte kunde betala tillbaka pengarna eftersom de inte såg var de kom ifrån. De hade inget kontonummer till vederbörande, säger Kurt Folkesson.

Han hörde av sig på nytt till Bluestep bank och fick kontonumret. Men det var inte slut på trassel där.

– De kunde inte betala tillbaka ett så stort belopp på en gång. De har en begränsning på 100 000 kronor vid varje betalningstillfälle. Sedan måste man vänta 48 timmar innan man kan överföra 100 000 kronor till. Jag räknade ut att det skulle ta en månad att betala tillbaka de här pengarna med den varianten. Då började jag bli lite irriterad på dem, säger Kurt Folkesson.

Till slut fick han hjälp av sin bankkontakt på Swedbank med en lösning. Om Kurt Folkesson kunde få tag i ett OCR-nummer skulle det till slut gå att lösa.

Det första OCR-numret han fick visade sig ha fel format.

– Då sa jag att nu får det räcka för min del, jag kliver av det här, jag har ingen skuld i det här. Jag har inget ansvar mer än att jag vill återföra och hjälpa den här olyckliga människan som har gjort ett misstag under sitt arbete.

Efter fem dagar gick det till slut att genomföra transaktionen och pengarna kom tillbaka till sin rätta ägare. Kurt Folkesson är förundrad över allt strul.

– Nu är det frid och fröjd med det där. Men det känns som att tillvaron för oss som hävdar att vi är vanliga hederliga människor styrs allt mer av en banktjänsteman som måste agera som att varje kunde han har är en lagbrytare.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på print
  • Annonser