För snart 100 år sedan, 1924, skänkte Per-Olof Nilsson eller ”Mus-Olle” sin samling till Ytteråns Hembygdsförening, som i och med detta grundades. Sedan dess har föreningen bedrivit museiverksamhet med utgångspunkt i den samlingen som inte förändrats i sin sammansättning.
Foto: Torbjörn Aronsson.
Kalejdoskopet: Mus-Olle är ett fenomen som väntar på sin förklaring
YTTERÅN (JT) Mannen som byggde upp ett museum som livsprojekt brukar beskrivas som ett bygdeoriginal. Kanske var han mer en visionär som behöver sättas in i sitt sammanhang.
När jag gick på Bibliotekshögskolan i början av 2000-talet läste jag en uppsats om den legendariske bibliotekarien Gustaf Edvard Klemming (1823-1893). Han är känd för sin mysticism, för att ha inspirerat August Strindberg samt för sitt notoriska samlande på svenskt tryck och på tryck som handlade om Sverige.
Inget tryck tycktes för oansenligt för att Klemming skulle infoga det i sin privata samling. En samling han senare skänkte till Kungl. Biblioteket i Stockholm som även blev hans arbetsplats.
De som skrev uppsatsen hade i början en uppfattning om Klemming som en underlig människa, ett stort original. Men under uppsatsarbetet när de satte in honom i sitt sammanhang med en nationalromantik som präglade tänkandet och handlandet blev han mer begriplig som en man av sin tid.
Digitalt 24 timmar
15 kr
Köp nu