Aspås skola en ”må-bra-skola” enligt kommunen – trots fler anmälningar
ASPÅS (JT) Efter JT:s artikel om matematikundervisningen, framkommer det fler uppgifter om Aspås skola. Förutom den anmälan som inlämnades till Skolinspektionen i augusti, skickades två andra in redan i våras av andra personer om situationen. Men kommunen beskriver skolan som ”en må-bra-skola”.
Lärare kände sig kränkta och tyckte att skolan svartmålades efter JT:s artikel. Men tidningens reporter fick också flera uppmuntrande mejl och meddelanden från folk med insyn i skolan. Bland annat ett, som menade att det som kom fram i juni, egentligen hade börjat uppdagas redan i januari/februari.
Det var då skolan tog in en vikarie i årskurs fem, som direkt insåg att något var fel. Källan, som vill vara anonym, uppger att eleverna i dåvarande årskurs fem inte endast ligger cirka två år efter i matte. Vissa barn misstänks ligga lika långt efter i svenska, dessutom verkar det som att de inte har haft musik helt enligt läroplan, säger hen.
En annan källa lyfter fram att problematiken bottnar i att det finns elever i behov av stöd - men källan är undrande till om dessa verkligen fått den hjälp som behövs. Enligt andra uppgifter till JT, handlar det alltså inte om att skolan struntat i att undervisa i matte, även om läraren var obehörig i ämnet.
Jämtlands Tidning Digital 1 mån
55 kr
Köp nu
24 timmar digitalt för 15 kr.
15 kr
Köp nu