Hanna Hervall är hållbarhets- och kommunikationsansvarig på Trangia.
Ukraina-krisen ökar efterfrågan på Trangiakök
TRÅNGSVIKEN (JT) Sedan torsdags förra veckan har det varit en enorm ökning på försäljningen av Trangias stormkök. Orsaken är den pågående Ukraina-krisen, som fått svenskar att börja bunkra upp. Kriget har gjort att allt fler vill förbereda sig inför en eventuell påverkan i Sverige. Stormkök, vattendunkar och liknande rapporteras ha strykande åtgång. – Ja, det stämmer att vi säljer otroligt mycket mer stormkök just nu, säger Hanna Hervall, hållbarhets- och kommunikationsansvarig på Trangia.
Hon fortsätter:
– I vanliga fall har vi omkring 80 procent av försäljningen utanför Sverige, och 20 procent i Sverige. Nu är siffrorna tvärtom, så att 80 procent av försäljningen sker här i landet. Och i vanliga fall säljer vi mest till friluftsmänniskor, men här handlar det om en annan kategori som vill förbereda sig inför ett eventuellt krisläge i Sverige.
För att klara det ökade trycket, håller man bland annat på med att effektivisera packandet av Trangiaköken, se över arbetsskiften etc. Man arbetar just nu också med olika idéer på vad företaget kan bidra med för att hjälpa Ukraina. Hanna Hervall betonar också att företaget varken köper in något som helst material från Ryssland eller har några distributörer av deras produkter där.
Digitalt 24 timmar
15 kr
Köp nu