LEDARE

Kommunikationerna behöver bli bättre – och mer anpassade till verkligheten

Under juni, juli och augusti erbjuds tyskarna ett resekort för nio euro som gäller på tåg och buss. Det är ett försök att styra över fler till att åka kollektivt. Kanske något att fundera på här också.

Trafikverket vill lägga ned flyglinjen mellan Östersund och Umeå.

Den startades för att förbättra tillgängligheten för patienter att ta sig till Umeå Universitetssjukhus men en ny undersökning visar att endast 12 procent av resenärerna använder flyget för att ta sig till sjukhuset.

Nu är det väl så att linjen fyller sin funktion ändå. Det är vad jag förstår en hel del resenärer som är knutna till städernas universitet som använder sig av linjen.

Alternativet är en fyra-fem timmars bussresa eller en ännu längre tågresa med flera byten.

Eller förstås, att flyga till Arlanda och därifrån till Umeå!

Har själv flugit till och från Umeå med direktlinjen och det är ett smidigt sätt att ta sig till och ifrån Umeå.

Den här linjen precis som linjen Sveg-Stockholm upphandlad av Trafikverket.

Nu visar det sig att under pandemin så hade man i snitt bara cirka 2-3 passagerare per flygning!?

Faktum är att man mer än halverade antalet passagerare under pandemin!

Känns som om att utifrån de kriterierna kan man lägga ned de flesta av samhället subventionerade kommunikationerna!

För alla har väl minskat passagerarantalet ordentligt under pandemin?

Ett större problem är väl att många av länets landsortsbussar går mer eller mindre tomma?

Åker själv då och då buss till och från Månsåsen.

Även innan pandemin var det få passagerare.

Åkte jag från Östersund var jag oftast enda passageraren efter Myrviken och då gick bussen tom vidare till Hallen.

Här måste Länstrafiken kunna börja tänka utanför boxen.

Rimligen är tekniken så utvecklad och så många har smarta mobiler att man ska kunna boka resa senast sex timmar i förväg och man på så sätt kan anpassa fordonsstorlek efter antalet passagerare.

Att åka buss i länet torde knappast vara frågan om plötsliga infall, det vet man antagligen redan dagen innan. Och det känns meningslöst med fullstora bussar som åker runt med få passagerare.

Sedan kanske det finns andra sätt att fylla kollektiva transportmedlen!

I Tyskland erbjuder man under sommaren tåg och buss för nio Euro i månaden.

Under juni, juli och augusti erbjuds tyskarna ett resekort för nio euro som gäller på tåg och buss.

Det är ett försök att styra över fler till att åka kollektivt.

Kanske något att fundera på här också

Nu när vi får ungefär fyra liter bränsle för en hundring!

Powered by Labrador CMS