Kommunalrådet Karin Jonsson (C) svarar på kritiken: ”Ibland blir det fel”

Karin Jonsson tycker det är olyckligt när det blir fel. Men det kan hända, kommunen har ju en stor verksamhet (arkivbild).
”Vi är som vilket företag som helst, ibland blir det fel,” säger Karin Jonsson med anledning av Jämtlands Tidnings granskning av kommunens ärendehantering som gjort det omöjligt för medborgarna att förstå vad som händer i för dem viktiga frågor.

Hon tycker att det är olyckligt när det blir fel men anser att kommunen bedriver en omfattande verksamhet och att man då får räkna med att allt inte blir rätt alltid. 

– Vi hanterar väldigt många ärenden varje dag och har en budget på över en miljard, man får räkna med att det blir fel ibland, det är som vilket företag som helst, som gör fel. Det är tur att det uppmärksammas. Detta så att vi kan rätta till felen, säger Karin Jonsson. 

Alla de ärenden som Jämtlands Tidning belyser där är det medborgarna som påtalat att det gjorts fel, tänk om medborgarna inte uppmärksammat detta. Hur blir det då? 

– Vi har ingen intern kontroll på det sättet att vi kan garantera att allt blir rätt hanterat, så är det. Men det är bra att medborgarna hör av sig så felen kan rättas till, säger Karin Jonsson. 

– När vi upptäcker att det blir fel, då är vi ödmjuka och rättar till felen. Men jag tycker det är tråkigt att våra tjänstemän får kritik och hängs ut. Jag tycker det är olyckligt att enskilda tjänstemän får kritik. Det framstår som om tjänstemännen gör fel, säger Karin Jonsson. 

Hon berättar också att kommunen så sent som igår (läs torsdags) haft ett möte på kommunhuset om hur kommunens ärendehantering ska förbättras. 

– Vi hade möte igår för att se hur vi framåt kan förbättra våra rutiner runt ärenden, avslutar Karin Jonsson. 

Lotte Mjöberg och Karin Bångman

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på print
  • Annonser