Magnus Bardosen förevisar den nya maskinen som redan är i funktion och utplacerad i butiken.
Magnus Bardosen förevisar den nya maskinen som redan är i funktion och utplacerad i butiken.

Ny metod ska minska matsvinnet och sänka priserna – Ica Odenhallen först ut i länet att testa

ÖSTERSUND (JT) Matbutiker tvingas kasta mat som passerat bäst före-datum och samtidigt vill kunderna köpa mat som har längst tid kvar till detta datum, även om de ska äta den samma dag. För att komma till rätta med detta problem har en ny metod tagits fram av företaget Deligate.

Publicerad Senast uppdaterad

Ica Supermarket Odenhallen är en av de första butikerna i världen att testa denna metod, som kan betyda mycket både för konsumentens plånbok och för matsvinnet. Magnus Bardosen som är butikschef på Ica Supermarket Odenhallen förevisar maskinen där man scannar in en vara precis som vanligt. Om det rör sig om en vara som går ut inom tre dagar så kommer både ordinarie pris och ett lägre pris upp.

Ju närmare bäst före-datumet varan är, desto större rabatt blir det. -Många kunder gör så att de väljer att plocka längre bak, även om de ska använda varan samma dag, så vill de ha ett datum som är långt fram i tid. Det här ger dem en morot att köpa en vara även om den skulle råka att gå ut i övermorgon, förklarar han.

Tänker de så att det är bäst att ha en helt färsk produkt?

-Ja, de får ju betala samma pris och då tänker de att “då ska jag ha den som är bäst”.

Men du menar att det inte är någon större skillnad?

-Nej, de ska ju vara lika bra fram till bäst före-datumet är passerat, svarar Magnus och tillägger att det för vissa produkter tvärtom är bättre med ett kort datum:

-Ta vacuumförpackat kött, det är nästan oätligt om man har ett för långt datum. Det är bättre med ett kortare datum eller egentligen när det är nästan utgånget, för det möras i förpackningen.

Det kanske är samma sak med frukt, att den blir mer mogen?

-Ja, det där är mer en utseendefråga.

-Så om du ska köpa en tårta som du ska ha ikväll och du hittar en med två dagar kvar, då kommer du ändå att använda den, då behöver du inte köpa den med 6-7 dagar kvar. Det är det beteendet vi vill stimulera med den här maskinen, säger Magnus som exempel på hur konsumenten kan spara pengar utan att förlora i matkvalitet.

-Jag ville prova på det här, för jag tror på idén. Vi jobbar jättemycket för att minska vår miljöpåverkan och matsvinnet är ju en stor del av det, fortsätter Magnus.

Ica Supermarket Odenhallen är först i länet och även en av de första butikerna i världen att testa den nya metoden.
Ica Supermarket Odenhallen är först i länet och även en av de första butikerna i världen att testa den nya metoden.

Matsvinnet står idag för en stor del av koldioxidutsläppen och enligt EU:s agenda 2030 ska matsvinnet halveras under de kommande tio åren. Den största delen av matsvinnet står hushållen för, 75 procent.

-Majoriteten kommer från hushållen och det är också viktigt att få kunderna att förstå att köpa rätt mängder, säger Magnus.

Det kanske blir så att kunder köper på sig saker som går ut om en månad eller så, för att äta upp det inom en månad, men så glömmer de bort det?

-Absolut, så kan det också vara. Det kanske är bättre att handla lite oftare, men mindre varje gång, säger Magnus. Han berättar om den digitala appen Karma som de också använder för att motverka matsvinn och där de som butik är en av de större användarna.

-Vi jobbar mycket med Karma och säljer ut varor som det är kort datum på. Det vi hittar som går ut samma dag.

-Det är också en del i vårt arbete för att inte slänga någon mat, utan all mat som går att äta ska ätas upp.

I vissa butiker har man ju en kort datum-disk, där personalen själv tar ut det som går ut inom kort och sätter extrapris på det. Är det här en bättre variant?

-De kompletterar ju varandra, svarar Magnus och förklarar att Ica Supermarket Vallhalla inte har någon sådan disk utan istället appen Karma.

-Men där är det ju frågan om väldigt kort datum, den här maskinen är ju mer för att stimulera kunden att ta varor med ett kort datum i hyllan, då ska man få en premie för att köpa dessa, fortsätter Magnus.

Metoden har tidigare prövats av en del butiker i Stockholm samt en butik i Örebro, som Magnus berättar att han har hållit koll på.

Hur har det gått för butiken i Örebro?

-De ser ju tydligt att kunderna får en morot, så det blir mindre att slänga i slutänden. Så det är min förhoppning att vi ska få samma effekt här.

Vill du uppmana dina kollegor att göra samma sak?

-Ja, vi behöver väl alla göra vad vi kan för att minska matsvinnet. Sedan kanske olika butiker har olika lösningar. Jag gillar att vara i framkanten när det gäller tekniska lösningar och tyckte att den här idén kändes riktigt bra.

Powered by Labrador CMS