Inne i Jans Economusée.
Klövsjö gårdsbryggeri tror på ett tillstånd för gårdsförsäljning
KLÖVSJÖ (JT) Klövsjö gårdsbryggeri gläds åt att det nog äntligen blir tillåtet med gårdsförsäljning av starkare alkohol i början av sommaren. Jämtlands Tidning mötte Jan Zackrisson för en intervju.
Startskottet att bli ett så kallat Economusée, där besökaren kan läsa om kulturen, historien och traditionerna bakom hantverket, se när produkten görs och integrera med hantverkaren, startade på allvar 2013. Då fick Jans bryggeri som ett av 25 andra företagare från sex EU-länder projektstöd från EU.
Tre av dessa företag var från Sverige, förutom Klövsjö gårdsbryggeri ingick Frösö handtryck och Storsjöhyttan i projektet. Under projekttiden startades Restaurang Humleliret och ett samarbete med Storsjöhyttan började.
De tillverkar sedan dess de ölglas med bryggeriets logotyp, gårdens bomärke från 1730, som används. Under projekttiden deltog de 26 företagen på en studieresa till Quebec som konceptet Economusée härstammar ifrån. Där träffade de bland annat en familj som på ett storskaligt sätt odlade blåbär.
Digitalt 24 timmar
15 kr
Köp nu