Sportbilen Mini Marcos sattes samman i Kälarne.  En tragisk olycka satte stopp för fortsatt produktion.
Sportbilen Mini Marcos sattes samman i Kälarne. En tragisk olycka satte stopp för fortsatt produktion.

Mini-Marcos – sportbilarna från Jämtland

Ett envist rykte gör gällande att 1960-talets fräna sportbilar av märket Mini Marcos tillverkades i Stockholm. Men nej. Så är det inte.

Publicerad

JT kan avslöja att sammansättningsfabriken fanns här i länet – närmare bestämt i Kälarne.

Kommer ett större verkstadsbygge att bli det tillskott av arbetstillfällen som Kälarne kommun i Jämtland, behöver? Det undrade lokalpressen för lite drygt 50 år sedan.

-Ja, svarade den lokale racerföraren Stig Göran Salomonsson entusiastiskt. Jag tror helt på denna idé. Vi bör ha alla möjligheter att skapa en liten industri som kan sysselsätta några personer.

För det som Stig Göran, framgångsrik tävlingsförare och SM-segrare, hade på gång var inget mindre än en sammansättningsfabrik för sportbilar i just Kälarne. Och fram på vårkanten 1969 kunde man visa upp resultatet. Baserad på tekniska komponenter från den lilla snärtiga BMC Cooper, den engelska ”Hundkojan”, hade Jämtlands Bilfabrik, som verkstaden i Kälarne nu hette, byggt fyra exemplar av bilen Mini-Marcos.

Två personer fick plats i den Ferrariinspirerade sportbilsskapelsen som med kaross av glasfiberarmerad plast fick en tjänstevikt på bara 420 kg i sitt enklaste utförande. Toppfarten med BMC:s 1300-kubiksmotor” uppmättes till runt 200 km/tim vid provkörningarna i Kälarnetrakten.

-Planer finns även på att serietillverka den kraftigare och snabbare GT-modellen ”Marcos 1600” med 100 hästkrafters Cooper ”S”-motor, avslöjade Stig Göran Salomonsson.

Men det blev aldrig så. Den 3 augusti 1969 omkom Stig Göran Salomonsson i en båtolycka i trakten av Kälarne.

Idag är tidiga Marcosbilar som tillverkades i England eftertraktade samlarobjekt. De har till och med en egen klubb. Men vad hände med bilarna som tillverkades i Kälarne? Innan den tragiska olyckan blev det fler än fyra exemplar som lämnade fabriken. Vad hände med dem? Finns någon kvar? Det undrar fordonsentusiaster i länet – och även i övriga Europa.

Och svaret blir ja. Överlevnaden är god. Enligt uppgifter till JT ägs en av bilarna från Kälarne av en entusiast i England och vårdas ömt. Ett par av bilarna är kvar i Sverige, den ena som renoveringsobjekt. Så genom Kälarne Bilfabrik blev det till slut så att även Jämtlands län kom att sätta bestående avtryck på biltillverkarnas karta.

PER ERICSSON

ARKIVUPPGIFTER STEN DAHLLÖW

Några tekniska data

Mini Marcos

Motor: Alternativ 1: BMC Inline 4. 1 275 cc.

Alternativ 2: BMC Cooper ”S” Grupp-2 trimmad.

Effekt: 76 hk resp. 100 hk

Växellåda: 4-växlad helsynkroniserad.

Vikt: Cirka 420 till 560 kg.

Prestanda: Toppfart cirka 200 km/tim resp. 220 km/tim

Powered by Labrador CMS