Allmosor till glesbygden – Och inget tänkande utanför boxen

Så får då landets glesbygd lite allmosor. En skattesänkning som kostar staten 1,35 miljarder i minskade skatteintäkter.

Vi som bor i stödområde A och B får 130-140 kr extra i månaden.

Det räcker till en enkel bussbiljett från Östersund till Månsåsen.

Eller för den delen 8-9 liter bensin.

Samtidigt höjs skatten i Regionen med 50 öre och det äter i princip upp den statliga skattesänkningen.

Nu har jag inget emot att betala mer skatt i Regionen om det innebär att ekonomin kommer på fötter och att vi faktiskt får den vård som efterfrågas.

Det landsbygdspaket som presenterades med en total kostnad 2,2 miljarder blev väl inte ens en tummetott?

200 miljoner till väg och järnvägsutbyggnad? Hur långt räcker det?

Som exempel kan vi ta en aktuell vägombyggnad i länet.

Ombyggnaden av väg 321 Svenstavik-Månsåsen, en sträcka på 46 kilometer beräknas kosta 170 miljoner.

Med andra ord, 200 miljoner extra i ett landsbygdspaket till väg och järnvägsutbyggnad är bara att beskriva som ett hån.

150 miljoner avsätts till bredbandsutbyggnad. Samma där, i en artikel i JT för några veckor sedan konstaterades att bara i Strömsunds kommun skulle det behövas 100 miljoner för att få till en acceptabel utbyggnad.

85 miljoner går till mediestöd. Om det finns inte mycket att säga. Som part i målet tycker jag det är för lite men ändå bättre än inget!

191 miljoner går till ett bondepaket. Och det är väl närmast att beskriva som ett pyttelitet plåster på såren för de bönder som enligt LRF drabbades av kostnader och förluster på ungefär 10 miljarder i samband med fjolårets torka.

Återgående till skattesänkningen på 1,35 miljarder.

Tänk om man kikat i alla fall lite utanför boxen och kanske lagt den summan på att i projektform och tillsammans med EU:s projektpengar och i samarbete med landets kraftbolag byggt upp elbilspooler i glesbygd?

För problemet för många i glesbygd är tillgången till bil.

Ofta löses detta genom att man har flera gamla miljöovänliga bilar.

Elbilspooler ute i glesbygd skulle underlätta både för människor att flytta till glesbygd men också för oss som redan bor där.

För just transporter är den springande frågan!

Det är naturligtvis bra med satsningar på landsbygden men då ska de kännas och se ut som en satsning.

Inte som lite PR-mässig tröstklapp på axeln till den svenska landsbygden.