Japansk boom för Trangia

Lennart visar en matdosa som precis pressats i maskinen. I fabriken tillverkas omkring 5 000 matdosor per dag. Foto: Lotte Mjöberg

Har sålt 135 000 matdosor i år

TRÅNGSVIKEN (JT) I många år var den gamla hederliga matdosan med lock en blygsam produkt för Trangia. De sålde omkring 5 000 stycken av den om året. Men förra året blev den plötsligt en dundersuccé på den japanska marknaden. Och detta är bara början!

I år har Trangia sålt omkring 135 000 matdosor i Japan och efterfrågan ökar hela tiden. Vad det beror på kan Lennart Jonsson, en av ägarna till Trangia AB, inte riktigt förklara.

–Nej, det hela kom väldigt otippat, berättar han.

Företaget ligger i Trångsviken. Det var Lennarts farfar John Jonsson i Trång, som startade denna industri då bondelivet inte lockade honom. Året var 1925 när han började tillverka olika hushållskärl i aluminium. Därav namnet Trangia: Trång utan prick + i + a för aluminium.

–Farfar var verkligen förutseende och ändrade å till a, säger Lennart.

Lennart är uppvuxen med företaget, som idag har 34 anställda. En stor campingprodukt är det spriteldade stormköket men man tillverkar även kaffepannor, stekpannor och annat. Man har även viss legotillverkning. Men det är matdosan med lock, som helt oväntat blivit en storsäljare.

–Sista året har det verkligen skenat iväg i Japan. Kanske kan det ha att göra med att den avbildades i en mangaserie där?

Omkring 5 000 matlådor per dag, i två olika storlekar, klarar de av att tillverka. Men det är redan nu svårt att hinna med och man jobbar numera i skift på företaget. Och framtiden ser onekligen väldigt ljus ut. Japan är en stor marknad med sina 127 miljoner invånare …

–Man behöver inte sälja mycket där, för att det ska bli stort med våra mått mätt. Det har visst också blivit någon grej på sociala medier i Japan. De fotograferar sina matuppläggningar i vår matdosa och lägger ut, förklarar Lennart Jonsson.

LOTTE MJÖBERG