Hur ser Trafikverket på syftet med ett remissförfarande?

Efter en omfattande remissrunda, där ALLA (Regionen, alla kommuner, motor- och trafikföretag, samt enskilda bilägare) som berörs har protesterat mot Trafikverkets planerade beslut att sänka hastigheten till 80 på ett antal av länets vägar, framhärdar myndigheten helt tondövt och genomför beslutet. Vad var meningen med remissförfarandet?

M:s patrullbil med 1700 mil i sommar, och som alltid föredömligt håller angiven hastighet, kallar sig själv: ”Jämtlands mest omkörda bil”. Och vad värre är, kör man i 80 blir man inte bara omkörd av andra personbilister, som för länge sedan har slutat tro på de skrivbordsanvisningar, som utfärdas från Borlänge, man blir också omkörd av den tunga trafiken, med långa riskabla omkörningssträckor. Så bli inte förvånade om ni möter en långtradare i vänsterfilen. Då är valet att dö enligt Trafikverkets normer, eller att ta diket. 

Vad jag vill framhålla är att Trafikverkets skrivbordsbyråkrater ser våra vägar som olika streck på sina kartor. Förankringen med verkligheten har tyvärr helt lämnats. Jag har i sommar påpekat den direkt trafikfarliga sträckningen av E45 söder om den sträcka där man nu sänker hastigheten. Den aktuella sträckan har sedan flera år 80 km, och är smal, kurvig med djupa spår i vägbanan och jättestora klippblock på andra sidan diket. Det är där riskerna i trafiken finns. Och nu riskerar man öka riskerna efter andra bättre delar, genom hastighetsgränser, som inte kommer att accepteras av majoriteten. 

Det är illa nog att laglydigheten generellt minskar i Sverige med en ökning av allehanda brott. Genom att nu införa hastighetslagar, som ALLA har protesterat mot riskerar man att en majoritet av i grunden laglydiga medborgare kommer att sakna respekt för dessa nya omotiverade hastighetsgränser. När Trafikverket argumenterar för att 10 km skillnad gör så lite i tid, skall man komma ihåg att flera av dessa vägsträckor har tidigare haft 110 och sänkts i flera steg. Personligen kommer jag ha stor förståelse för de som av rena säkerhetsskäl överskrider dessa hastigheter, för att åtminstone hålla jämna steg med den tunga trafiken. 

Trafikverkets beslut kommer att öka dödsolyckorna i trafiken inte minska. 

Sten Bredberg 

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på print
  • Annonser