Våra flygplansvärmare kan användas för både kabinuppvärmning och motoravisning, säger Johan Werner, konstruktion- och utvecklingschef på Steelex Group.
Hakan Persson
Steelex först i världen med batterdriven flygplansvärmare
HEDE (JT) Miljövänlig och med mer flexibilitet presenterar Nordic Heater en helt ny typ av flygplansvärmare. Företaget är först ut på världsmarknaden. —En kraftfull värmare som lätt kan anpassas för många andra ändamål, säger Thomas Melin, VD för Steelex group.
Det är en imponerande maskin som står utanför Steelex i Hede. Nästan ljudlöst fläktar den iväg värme i vinterkylan. Värme som används för uppvärmning för stora flygplan till byggarbetsplatser och andra lokaler som är behov av snabb värme.
—Att vi inom Steelex Group tillverkar flygplansvärmare är egentligen inget nytt. Men nu har vi tagit fram en batteridriven variant vilket innebär att det inte behövs någon bullrande dieselmotor eller långa elsladdar för att det ska fungera, säger Thomas Melin. Enligt honom är det den första batteridrivna flygplansvärmaren i världen.
Det är svenska Nordic Heater, som ingår i Steelex Goup, som utvecklar flygplansvärmare för alla typer av flygplan; från små civila flygplan till stora militära och civila flygplan. En storlek passar inte alla, därför tillverkar företaget värmare som har olika värmekapacitet och som går på antingen el eller diesel. Och nu batteri. Företaget har 25 års erfarenhet av tillverkningen av värmarna.
Digitalt 24 timmar
15 kr
Köp nu