JT träffar Karl-Erik i det som förr var familjens grusgrop.
- Jag skulle mer än gärna ta tillbaka marken och återplantera skog här, menar Karl-Erik Svedbäck.
JT träffar Karl-Erik i det som förr var familjens grusgrop. - Jag skulle mer än gärna ta tillbaka marken och återplantera skog här, menar Karl-Erik Svedbäck.

Vad ska hända med de hundra godsvagnarna?

Nära hundra järnvägsvagnar från förr står sedan 2012 uppställda på ett stickspårsområde från Inlandsbanan i närheten av Överhogdal. I det som heter Överhogdalsgrusgrop på järnvägsspråk. Men vem äger vagnarna, varför står de där och vad ska det bli av dem, frågorna hopar sig.

Publicerad

En Järnvägskyrkogården i Överhogdal

I torsdagens JT kunde vi med Håkan Perssons bilder berätta om ett hundratal övergivna godsvagnar i östra Härjedalen. Nu ska vi bena ut storyn bakom dem.

Området är en gammal grusgrop där man bröt naturgrus till bygget av inlandsbanan. På den tiden ägdes marken av Karl-Erik Svedbäcks mormor och morfar. 1962 exproprierades de 30 hektar som grusgropen med spårområde utgör av SJ, som fram till dess hade betalat för massorna som fraktades norr ut under byggandet av inlandsbanan.

Få tillgång till alla artiklar på Jamtlandstidning.se

Som prenumerant får du obegränsad tillgång till e-tidningen samt nyheter om stort och smått som sker i din närhet.

Du får nyheter som berör dig och din vardag.

När du prenumererar stöder du också utvecklingen av vår tidning och gör att vi kan fortsätta att bevaka din bygd och se till att du nås av erbjudanden från dina lokala företag.

ack för att du prenumererar på Jämtlands Tidning.

Support

Behöver du hjälp att logga in?
Har du frågor?
Ring eller mejla oss så hjälper vi dig!
063-14 58 32
[email protected]

Jämtlands Tidning Digital 1 mån

55 kr

Köp nu

24 timmar digitalt för 15 kr.

15 kr

Köp nu

Powered by Labrador CMS