- Vi borrar hål för att få upp vatten. Vi plattar till snön och slasket så att allt ska kunna frysa ihop till en tjock is i ett stycke så att säga, förklarar Per-Ola Zakrisson.
- Vi borrar hål för att få upp vatten. Vi plattar till snön och slasket så att allt ska kunna frysa ihop till en tjock is i ett stycke så att säga, förklarar Per-Ola Zakrisson.

Håkansta isväg öppnar om en vecka?

3500 borrhål behövs för att få till isvägen mellan Håkansta och Norderön denna vinter. De sex färjemännen och deras kollegor har kämpat i veckor för att vi alla ska få farbara isvägar på Storsjön. JT hälsade på under arbetet med isen förra torsdagen.

Publicerad

- Det är helt klart det svåraste året sedan jag började att anlägga isvägar, berättar den isvägsansvarige Per-Ola Zakrisson, Oviken som kört färja sedan 1996. Det var då han började på den legendariska färjelinjen mellan Valla och Fillsta.

- Det var tider det, minns han och fortsätter, det var sådant tryck på färjan att vi borde haft dubbla båtar. Om inte Vallsundsbron byggts hade det helt klart varit två färjor där nu. Den 16 september 1998 körde jag sista turen i Vallsundet, vi kapade linan med en vinkelslip och körde till Verkön där alla som kört färjan under åren samlats för gravöl, minns han.

Innan vi åker ut på isen sitter vi och samtalar i lunchrummet. Skotrarna tinar av i garaget. Per-Ola och hans kollegor pustar ut och tinar upp, även de.

- Det värsta är nu när det börjat blåsa lite, i går var det varmare trots att kvicksilvret höll sig fem grader under dagens tolv minus, säger en av kollegorna.

Per-Ola förklarar hur besvärligt det blivit med isarna i år.

- Det han bildas en bra kärnis på dryga decimetern men sedan kom en rejäl omgångsnö och ännu en halvmeter snö en dryg vecka senare. Detta förde med sig att det bildades en tun is en bit ovan för kärnisen och där emellan är det snöslask, säger han.

Var tionde meter på alla ledder har gänget borrat hål, rakt genom både snösörja, den tunna mellan isen och ner genom kärnisen. Isvägen mellan Håkansta och Norderön är 60 meter bred och 2500 meter lång och två filer vilket ger 3500 hål som borrats under två dagar förra veckan.

- Min far jobbade extra som färjeman under 70- och 80-talen. En gång blev han omkörd på isvägen av en polisbil i full fart, som inte var på utryckning. Sedan tog han kontakt med LT och skrev på ordet fritt om händelsen och tidningens tecknare ritade händelsen. De flesta kör som folk på isvägarna. Men någon gång emellanåt händer det att vi får kalla hit ordningsmakten, nämner Per-Ola.

Men hur gör ni för att få till isen i år?

- Vi borrar hål för att få upp vatten. Vi plattar till snön och slasket så att allt ska kunna frysa ihop till en tjock is i ett stycke så att säga, förklarar Per-Ola.

Det blir väldigt skrovligt. Jag anar att gänget inte är helt nöjda med hur läget är.

- När det nu börjar frysa ihop måste vi ut och riva till ytan, det ser ut som ett månlandskap, säger han och pekar mot filen som är färdig borrad. En vanlig bil skulle ha svårt att ens ta sig en liten bit utan att fastna. Två av kollegorna kör skoter fram och åter för att trycka till slasket och den tunna isen.

- När vi fått ihop isen kör vi med en stor triangelformad sladd med väghyvelstål för att jämna till körbanan, sedan är det bara att mäta isen för att kontrollera tjockleken innan vi kan öppna, berättar Per-Ola.

När jag frågar vad det värsta de varit med om i jobbet med isvägarna i modern tid så skruvar gänget på sig. Men till slut får jag veta att en sprillans ny pick-up med plog gick genom isen. Tack vare bilens flyttankarna kunde föraren ta sig ut och över på isen. Bilen fick bärgas genom att färjan kördes till platsen med hjälp av en grävare som stod i fören och grävde bort isen. Bilen löstes in av försäkringsbolaget.

- Det var bara plogen, några fästen och skåpet på flaket som gick att återanvända, minns Per-Ola.

Hur kör folk på isvägarna?

- De flesta har full koll på vad som gäller och vi har hört att folk i trakten håller efter de som buskört, nämner Per-Ola.

Det är enkla regler som gäller på isvägarna 30 km/h, minst 50 meter till framförvarande bil, du kör i mitten och maxvikten som anges på tavlorna vid påfarterna just nu är det två ton som gäller på isvägen mellan Isön och Norderön som öppnade förra söndagen.

- Det är ju inte så svårt kan man tycka. Det sista vi vill är att stänga någon isväg för att isen brutits upp av den kraftfulla svallvåg som bildats av att någon kört för fort, säger Per-Ola Zakrisson och hans kollegor nickar medhållande.

I skrivande stund kan personalen på Färjerederiet inte avgöra när isvägen mellan Håkansta och Norderön kan öppnas.

Powered by Labrador CMS