- Vi borrar hål för att få upp vatten. Vi plattar till snön och slasket så att allt ska kunna frysa ihop till en tjock is i ett stycke så att säga, förklarar Per-Ola Zakrisson.
Håkansta isväg öppnar om en vecka?
3500 borrhål behövs för att få till isvägen mellan Håkansta och Norderön denna vinter. De sex färjemännen och deras kollegor har kämpat i veckor för att vi alla ska få farbara isvägar på Storsjön. JT hälsade på under arbetet med isen förra torsdagen.
- Det är helt klart det svåraste året sedan jag började att anlägga isvägar, berättar den isvägsansvarige Per-Ola Zakrisson, Oviken som kört färja sedan 1996. Det var då han började på den legendariska färjelinjen mellan Valla och Fillsta.
- Det var tider det, minns han och fortsätter, det var sådant tryck på färjan att vi borde haft dubbla båtar. Om inte Vallsundsbron byggts hade det helt klart varit två färjor där nu. Den 16 september 1998 körde jag sista turen i Vallsundet, vi kapade linan med en vinkelslip och körde till Verkön där alla som kört färjan under åren samlats för gravöl, minns han.
Innan vi åker ut på isen sitter vi och samtalar i lunchrummet. Skotrarna tinar av i garaget. Per-Ola och hans kollegor pustar ut och tinar upp, även de.
Digitalt 24 timmar
15 kr
Köp nu