Grandslam för Fjällkonditoriet

- Vi blir verkligen glada varje gång en kund ger beröm för våra produkter. Det är drivkraften, då är det värt allt jobb vi lägger ner, säger Ylva Forsanker med passionerad stämma. Foto: Johannes Adolfsson
Fjällkonditoriet tog grandslam i Bergs kommuns omröstning, Guldstjärnan. I torsdags förkunnades att kondiset i Myrviken prisades som både årets serviceföretag och dessutom utsågs Ylva Forsanker till årets serviceperson.

Firar två års jubileum till helgen

– Det är väldigt roligt, det är mäktigt, säger Ylva Forsanker med ödmjuk stämma.

Vad tänker du Björn?

– Det är roligt att bli uppmärksammad. Vi har kunder som verkligen ser oss och det vi gör. Det är kunderna och vår fantastiska personal, och inte bara vi som företagare, som skapar detta, säger Björn Forsanker.

Vad tänker ni om utmärkelserna?

– Detta är en bekräftelse på att vi har bra service. Vi jobbar ständigt med att bolla med personalen om hur man möter kunderna, för att hela tiden bli bättre, säger Ylva.

Hur går verksamheten i dessa coronatider?

– Vi är ett sårbart förtag som ligger på landet. Coronan slår även mot oss. De större tillställningarna är helt borta. Hösten kan bli tuff. Vad händer med turistsäsongen om det blir en andra coronavåg och fjällen tvingas stänga, suckar Ylva undrandes.

Men är det bara tungt?

– Nej då, för två veckor sedan kom det en hel del folk till vår butik i Storlien från Jämtlands alla hörn. Det är kul att folk kommer långväga, menar hon.

Ni verkar ju alltid ha nått nytt på gång, jag såg er firmabil på parkeringen.

– Den är rätt ny. Nu har vi en kylbil och kan leverera hela vägen längs med 321:an det är riktigt bra. Två dar i veckan kör jag till Storlien genom hela Åredalen, och kan leverera hela vägen, konstaterar Björn.

Vad har ni närmast på gång?

– Nu till helgen, 24-25 oktober, firar vi två års jubileum. Vi får se vad det blir men nått kul ska vi väl hitta på, säger Ylva

En ganska snabb resa från starten till att erhålla dessa två fina utmärkelser.

– Vi har gått från en anställd och öppet två dagar i veckan, när vi startade. Nu är vi sex heltidsanställda i Myrviken och två på heltid i Storlien samt extra personal som jobbar helger. I somras var vi fjorton på heltid som mest, berättar Ylva.

Ni häller öppet sju dagar i veckan.

– Vi öppnar tidigt och stänger 16 med möjlighet att hämta beställda varor fram till 17 på vardagarna. Det klurigaste är att veta hur mycket personal man måste ha vid olika tider, nämner Björn.

Vore det inte bra att ha öppet längre på vardagarna?

– Vi prioriterar vår familj och våra tre små barn, svarar Ylva rappt, därför stänger vi lite tidigare.

Men hur löser ni om folk kommer sent och verkligen behöver kunna hämta sin födelsedagstårta?

– Vi samarbetar med andra företagare i byn som hjälper oss att lämna ut varor. Vi löser det mesta, säger Ylva och ler.

Vad är det viktigaste i erat framgångsrecept?

– Vi jobbar med att förmedla rätt budskap till personalen som i sin tur för det vidare till våra kunder när de frågar. Det är viktigt att förklara varför en limpa kostar som den gör och att energiinnehållet är högre än i vanligt snabb producerat bröd, säger Björn.

Hållbarhetsarbete är också en viktig del för de prisade företagarna.

– Karma är en app som visar de företag i din närhet som lägger upp gårdagens varor till försäljning, det är halva priset eller mindre som gäller. Det är perfekt för att minska matsvinnet i samhället, menar Ylva.

Alla verkar vara så nöjda med er verksamhet och era produkter. Hur tänker ni om allt beröm ni får?

– Vi blir verkligen glada varje gång en kund ger beröm för våra produkter. Det är drivkraften, då är det värt allt jobb vi lägger ner, säger Ylva Forsanker med passionerad stämma.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på print
  • Annonser