Föräldrarna Göran Matsson och Ann-Katrin Kvarnström är upprörda över bemötandet de fick när ambulanspersonal vägrade köra deras skadade son.
Föräldrarna Göran Matsson och Ann-Katrin Kvarnström är upprörda över bemötandet de fick när ambulanspersonal vägrade köra deras skadade son.

Ambulanspersonal vägrade köra pojke med blödande huvudskada

HEDE (JT) –Det är förskräckligt att man behandlar en skadad pojke på det sättet och att man kör över mig som förälder. Det säger Ann-Kristin Kvarnström i Hede efter att hennes son skadat sig vid en fotbollsmatch.

Publicerad

Det blev alldeles tyst när olyckan skedde på Söderåsen. Alla förstod att det handlade om en ordentlig skada när tre spelare nickade ihop. Hedespelaren sjönk ihop handlöst och var helt okontaktbar med blodet rinnande från ett rejält sår över ögat. Ledare och domare försökte göra sitt bästa för att hjälpa spelaren och det ringdes även till sjukvårdsupplysningen, 1177, samt 112. Här gällde det att snabbt få hjälp. Ett besked gavs att det var väntetid på 17 minuter till sjukvårdsupplysningen. På larmnumret 112 blev det inget svar efter det att man väntat i över fyra minuter

—Eftersom vi har hälsocentralen en minut bort åkte en av ledarna dit, säger Ann-Katrin.

Där fanns ambulansen inne och med personal. Men mötet mellan parterna gick helt galet.

”Vi kan inte göra nåt, det är Sveg som har jour och vi har inte fått något larm”, var beskedet som gavs.

Enligt Ann-Katrin förklarade man att de provat kontakta 112 men hoppades att ambulansen var hemma och på det sättet få hjälp.

— Det ligger ju en skadad kille med bloden rinnandes, ni kan väl åka ut och se till honom?

Men icke. På fotbollsplanen låg den skadade och när Ann-Katrin fick beskedet att ambulansen vägrade hjälpa till trodde hon inte det vara sant. Hon fick hjälp att bära sonen till sin bil för att ta med honom till hälsocentralen och ambulansen.

—Naturligtvis var jag både uppretad och rädd. Jag krävde undersökning och vidare transport till sjukhuset i Östersund. Men de vägrade. De tyckte att jag skulle åka till Sveg för att eventuellt sy. Dessutom sa de att han inte kräkts så det var nog ingen fara.

Ann-Katrin fick så småningom kontakt med 112 som i sin tur kontaktade läkare. Enligt Ann-Kristin skulle de åka tillbaka till hälsocentralen och sonen skulle köras till sjukhus.

—Jag åkte dit och väntade, men när personalen väl kom ut sa de att de minsann inte skulle köra till Östersund.

Med sonen halvliggandes i bilen valde hon då att själv köra in till Östersund. En resa på 15 mil. De hann inte åka många mil innan sonen började må allt sämre. De tvingades stanna fler gånger för att kräkas.

— Jag hade då kontakt med sjukhuset och ambulans var beredd att köra emot, berättar Ann-Katrin.

De tog sig dock hela vägen. Hon ledde in sonen till akutmottagningen där personalen direkt tog hand om honom. De frågade sonen flera gånger vilken ambulans som kört in honom då de hoppades få aktuella uppgifter på hans skador.

— När han svarade att han inte fick åka ambulans utan det var morsan som kört in honom, blev de minst sagt förvånade.

Sonen undersöktes och behandlades, vid tvåtiden på natten syddes såret ovanför ögat ihop. Det handlade om en rejäl hjärnskakning vilket innebär stillhet i en månad.

—All heder för personalen på sjukhuset. Men jag kan i min vildaste fantasi inte förstå att ambulanspersonal kan uppföra sig på det här viset. Turister som vrider en fotled kan man köra och flyga hursomhelst. Men det verkar vara andra villkor för ortsbefolkning som håller på med olika sporter, säger Ann-Katrin.

—Jag kommer att göra en anmälan till IVO. Det här är upp och nedvända världen. Jag har tagit väldigt illa vid mig, säger hon.

Maria Larsson, Tf Enhetschef Ambulansssjukvården har tagit del av artikeln men säger sig att hon inte kan gå in på enskilda ärenden.

—Jag beklagar att deras upplevelser av kontakten med ambulansen inte blev som dom tänkt.

Enligt henne styrs ambulansen av SOS, för alla ärenden som kommer in till 1177 eller 112 och bedöms vara i behov av ambulans skickas lämpligaste resursen ut.

—Ambulanssjuksköterskans arbete går ut på att bedöma patienters vårdbehov, vårdnivå och transportmedel. Vårdnivån kan bestå av att vården ges på hälsocentral, sjukhus eller egenvård.

—Anhöriga kan självklart höra av sig till mig eller till patientnämnden och anmäla sitt missnöje med bemötandet eller vården.

Powered by Labrador CMS