Företagarna: Färdplan för att ta Jämtland – Härjedalen och Sverige ur krisen
Julen står för dörren men ändå inte. När vi nu förväntas arbeta hemifrån, avstå shopping och undvika kontakt påverkar detta många mindre företag i Jämtland-Härjedalen. Butiker och köpcentrum gapar tomma, julmarknader ställs in och julbord bokas av. Till och med Coca-Colas glada lastbilsjingel som varje år tar upp kampen med julmusten har tystnat. Drygt hälften av företagen har upplevt minskad omsättning och en fjärdedel har ansökt om någon typ av stöd.
Nu behövs en färdplan för att ta Sverige ur krisen - en färdplan för att hjälpa beslutsfattare att bygga Sverige och Jämtland-Härjedalen bättre. Sveriges små och medelstora företag skapar fyra av fem jobb. Vi kan och vill ge politiken en hjälpande hand.
Ett första steg är att anpassa stöden efter företagen, inte tvärtom. Krisstöden behöver förenklas och förlängas. Sänkta arbetsgivar- och egenavgifter är ett kraftfullt verktyg som ska återinföras vid ekonomisk nedgång.
Jämtlands Tidning Digital 1 mån
55 kr
Köp nu
24 timmar digitalt för 15 kr.
15 kr
Köp nu