Så kom den då – snösläden – Sveriges första riktiga snöskoter. Hansson och Liljegrens moderna koncept från cirka 1950 kunde ha utklassat Motortoboggan. Ägs idag av Örjan Nilsson i Hotagen.
Motortoboggan – kunde utklassats av Snösläden från Jämtland
LÄNET (JT) Vem som var först med att bygga en snöskoter är ett ofta återkommande diskussionsämne. Definitionen på en snöskoter är att det ska vara ett litet och lätt fordon som kan frakta en eller två personer på snö. Den ska ha banddrift och helst skidor som styr. Allt utöver det är ett snöfordon.
En skapelse som ligger bra till är Motortoboggan som svenskättlingen Carl Eliason i Saynor, Wisconsin, USA började konstruera 1924. Översätter vi Motortobogga till svenska blir det Motorkälke. Och det stämmer. För längst fram på kälken hade Eliason placerat en utombordsmotor. Under kälken fanns drivbandet.
Styrde gjorde man med två skidor som svängdes med hjälp av ett rep. På kälken fanns plats för två personer. 1927 fick Eliason patent på konceptet som kom att utvecklas och tillverkas ända fram till 1964.
Fast frågan är om inte Jämtland ändå är hemlandet för ”ur-snöskotern”. Och då blir det omöjligt att gå runt herrarna Anton Hansson och Edvin Liljegren från Södra Skärvången respektive Aspås. Redan tidigt omtalade konstruktörer av allsköns fortskaffningsmedel, ofta byggda som experiment.
Digitalt 24 timmar
15 kr
Köp nu