Så kom den då – snösläden – Sveriges första riktiga snöskoter. Hansson och Liljegrens moderna koncept från cirka 1950 kunde ha utklassat Motortoboggan. Ägs idag av Örjan Nilsson i Hotagen.

Motortoboggan – kunde utklassats av Snösläden från Jämtland

LÄNET (JT) Vem som var först med att bygga en snöskoter är ett ofta återkommande diskussionsämne. Definitionen på en snöskoter är att det ska vara ett litet och lätt fordon som kan frakta en eller två personer på snö. Den ska ha banddrift och helst skidor som styr. Allt utöver det är ett snöfordon.

Publicerad

En skapelse som ligger bra till är Motortoboggan som svenskättlingen Carl Eliason i Saynor, Wisconsin, USA började konstruera 1924. Översätter vi Motortobogga till svenska blir det Motorkälke. Och det stämmer. För längst fram på kälken hade Eliason placerat en utombordsmotor. Under kälken fanns drivbandet.

Styrde gjorde man med två skidor som svängdes med hjälp av ett rep. På kälken fanns plats för två personer. 1927 fick Eliason patent på konceptet som kom att utvecklas och tillverkas ända fram till 1964.

Fast frågan är om inte Jämtland ändå är hemlandet för ”ur-snöskotern”. Och då blir det omöjligt att gå runt herrarna Anton Hansson och Edvin Liljegren från Södra Skärvången respektive Aspås. Redan tidigt omtalade konstruktörer av allsköns fortskaffningsmedel, ofta byggda som experiment.

Få tillgång till alla artiklar på Jamtlandstidning.se

Som prenumerant får du obegränsad tillgång till e-tidningen samt nyheter om stort och smått som sker i din närhet.

Du får nyheter som berör dig och din vardag.

När du prenumererar stöder du också utvecklingen av vår tidning och gör att vi kan fortsätta att bevaka din bygd och se till att du nås av erbjudanden från dina lokala företag.

ack för att du prenumererar på Jämtlands Tidning.

Support

Behöver du hjälp att logga in?
Har du frågor?
Ring eller mejla oss så hjälper vi dig!
063-14 58 32
prenumeration@jamtlandstidning.se

Digital 1 månad

65 kr

Köp nu

Digitalt 24 timmar

15 kr

Köp nu

Powered by Labrador CMS