Niclas Sjögren Berg, operationell direktör på Skistar är förvånad när han får höra om familjen Magnussons upplevelse på Åreskutan. Han lovar att ta reda på vad som hände och varför det blev som det blev.
Niclas Sjögren Berg, operationell direktör på Skistar är förvånad när han får höra om familjen Magnussons upplevelse på Åreskutan. Han lovar att ta reda på vad som hände och varför det blev som det blev.

Skistar svarar på kritiken

ÅRE (JT) Niclas Sjögren Berg, operationell direktör på Skistar blir förvånad när han får höra om familjen Magnussons upplevelse av sitt besök på Åreskuten och sin resa med kabinbanan.

Publicerad

– Det låter konstigt om det gått till som familjen berättar men jag kan inte säga emot för det är deras upplevelse, säger Niclas Sjögren Berg. Han berättar också att det inte händer särskilt ofta att kabinbanan stänger och om det är ett osäkert läge ska gästerna få det beskedet, att kabinbanan kan tvingas stänga på grund av vädret, redan när de köper biljetter och reser upp.

– Detta om vi kan förutse att det kan bli dåligt väder, men ibland kan vädret överraska oss.

Han menar också att information om att kabinbanan stängt måste ha gått att läsa också på hemsidan detta då bolagets app och hemsida är sammankopplade. Samma information går ut i båda kanalerna.

Han kollega Anders Asplund som är ansvarig för liftarna i Åre bekräftar att kabinbanan stängdes på eftermiddagen denna dag. Han säger att när liftarna stängs så ska det stå en skylt.

– Vi ska sätta upp skyltar, det kan hända att man missat det denna gång, eller att det fanns en skylt som besökarna inte såg.

Han berättar också att det händer att Skistar hämtar folk vid Hummeln om det blir dåligt väder och de inte kan ta sig ner.

– Dit är det väg och då kan vi hämta med bil, bara vi vet om att det finns gäster som behöver skjuts ner, säger Anders Asplund.

Att det är fjällmiljö gör det speciellt. Även om mycket är tillrättalagt i Åre och på fjällen där så kan man överraskas av dåligt väder.

Ibland kan blåst komma överraskande och jag vet inte om det var så i det här fallet. Vi har regler och krav att vi ska stänga kabinbanan om det blåser mer 16 sekundmeter. Detta måste vi förhålla oss till, säger Niclas Sjögren Berg.

– Men om vi tvingas stänga och samtidigt vet att vi har gäster kvar på fjället, då brukar en personal stanna kvar vid liften. Precis som familjen säger så lämnar vi alltid kabinen öppen så att folk som blir kvar kan gå in och värma sig. Det verkar ju också det här sällskapet ha gjort, säger Niclas Sjögren Berg.

– Att vi skulle uppmana folk att gå ner själva, det låter otroligt märkligt om det skulle vara så om det samtidigt var dåligt väder. Om det är så att vi tvingas stänga kabinbanan snabbt för att vädret överraskar, då har gästerna som är kvar tre möjligheter: endera stanna kvar på fjället och övernatta, eller gå in i kabinen för att värma sig eller ta sig ner på egen hand, säger Niclas Sjögren Berg, som nu ska kontrollera vad som hände och varför gästerna fick den upplevelse som de fick.

Anders Asplund tar händelsen på allvar och säger att han gärna vill kontakta gästen för att höra mer om det som hände.

Powered by Labrador CMS