Det var svårt att hitta ner för skutan då lederna var dåligt skyltade och vädret hårt. 11 personer som Skistar kört upp med kabinbanan fick gå ner och de fick ingen information om att liften stängts. Foto: Privat
Det var svårt att hitta ner för skutan då lederna var dåligt skyltade och vädret hårt. 11 personer som Skistar kört upp med kabinbanan fick gå ner och de fick ingen information om att liften stängts. Foto: Privat

Semestern slutade i dramatik på Åreskutan

ÅRE (JT) Jonas Magnusson från Västerås, hans familj och vänner upplevde några dramatiska timmar på Åreskutan i slutet av juli. Han blev strandsatt på toppen med sin fru och barn, tillsammans med 11 andra personer. Nu är han djupt besviken på Skistars agerande.

Publicerad

– Det var riktigt farligt och hade kunnat sluta illa. Jag hoppas att Skistar får upp ögonen och ser över sina rutiner så det inte händer igen, säger Jonas Magnusson.

Det var i slutet av juli som Jonas Magnusson med sin fru, 11-månader bebis och tre vänner köpte biljetter för att åka upp till Åreskutans topp med kabinbanan.

– Vi betalade 195 kronor per person. Personalen var trevlig och gav oss inga tecken på att något skulle vara fel. De tog betalt för resan.

På resan upp till Basecamp på Åreskutan var ett av fönstren i kabinen öppna och passagerarna bad personalen att stänga detta eftersom det blåste.

När sällskapet klev av var allt som vanligt.

– Vi fick inga varningar eller instruktioner och vi orienterade oss till leden för att vandra till toppen på skutan. Väl där tog vi bilder, vilade och promenerade tillbaka. Det tog oss cirka 90 minuter innan vi var tillbaka till kabinbanan igen.

Det var då sällskapet märkte att något inte stämde. Huvudingången var stängd och det fanns ingen skylt uppsatt om varför den var stängd.

– Till slut hittade vi en bakdörr som var öppen så att vi kunde gå in och värma oss i kabinhuset. Kabinen var parkerad utanför men det fanns ingen personal på plats.

Sällskapet väntade och fler besökare anslöt sig för att värma sig i kabinhuset i väntan på nedfärd. Till slut var de elva personer som väntade.

De flesta var lättklädda och behövde värma sig, om jag minns rätt var det cirka sju grader utomhus. Efter att ha väntat 50 minuter på kabinen började vi och folk runtomkring undra vad Skistar höll på med. Var är personalen och när går nästa lift ner? Var frågor som alla ställde, säger Jonas Magnusson.

Halvvägs nere, vid Hummelstugan, fick sällskapet göra paus bland annat för att värma bebisen på 11 månader och för att vila. Foto: Privat
Halvvägs nere, vid Hummelstugan, fick sällskapet göra paus bland annat för att värma bebisen på 11 månader och för att vila. Foto: Privat

Efter nästan en timma ringde sällskapet Skistars kundservice som då meddelade att kabinliften var stängd på grund av för starka vindar.

Jag frågade kundservice varför de inte informerat oss om detta? Hon sade något i stil med "Ni får kolla i appen och hålla koll på väderleksrapporten", då inflikade min kompis "Hur kan ni lägga över ansvaret på oss kunder? På Skistars hemsida står det att kabinen klarar 70 m/s vind och därför borde den inte behövas stängas av på grund av vinden?" Svaret vi fick av kundservice var "Det är 70 m/s från vissa vinklar, om vinden kommer från annan vinkel då klarar den inte lika mycket," berättar Jonas Magnusson.

Beskedet de fick av Skistar när de tog kontakt var att de fick ta sig ner på egen hand genom att gå.

Det var då jag förstod att det var inte alls bra det som höll på att hända. Vi hade helt litat på att kabinbanan skulle ta oss ned för berget och vi var inte klädda för en bergsvandring med en 11-månader bebis. Vi tog ut några blöjor och tejpade fast den runt vårt barn för att skydda henne från kylan, säger Jonas Magnusson, som också konstaterade att många av besökarna som satt fast i kabinhuset var sämre utrustade och klädda än Jonas eget sällskap.

När vi började vår vandring anslöt sig ett äldre par, en man och en kvinna, som var lika förvånade som vi att kabinen hade slutat gå utan att meddela passagerarna om detta.

Om de skickar upp människor till toppen och ser att besökarna är lättklädda, bör Skistar redan när man köper biljetter informera om att det kan finns en risk att man kan behöva gå ner om det börjar blåsa. Om Skistar informerat om detta skulle säkert fler ta på sig mer kläder eller avstå från att åka med kabinbanan.

Den strandsatta gruppen om elva personer försökte till en början att hålla sig till vandringsleden när de började gå neråt, men det visade sig var svårt då den var dåligt markerad och svår att följa. I stället valde de att gå längs cykellederna. Dessa leder var enklare att följa då cyklarna gjort spår i jorden.

Efter en och en halv timma hade vi kommit halvvägs till Hummelstugan, som var stängd. Min dotters händer och fötter var rejält nedkylda, nu blev jag ännu mer oroad för jag ville inte att min lilla dotter skulle förlora fingrar och tår. Jag värmde min dotter med min kroppsvärme och sedan delade vi upp oss i två grupper. En som gick snabbare och en som tog det lugnare. Jag valde att gå i den snabbare gruppen, för vår bebis på ryggen som satt still blev mer och mer nerkyld, säger Jonas Magnusson. Enligt honom var det då också två personer som fått ont i knäna och inte längre kunde gå så fort.

Efter tre timmar når jag äntligen fram till Åre. Som tur var hade blöjorna och tejpen gjort sitt och hon klarade sig utan permanenta köldskador. 

Han är tacksam över att alla som blev strandsatta verkade ha klarat sig oskadda ner för berget förutom två personer som skadade sina knän.

– Det hade kunnat gå så mycket värre. Men jag är mycket besviken på Skistar. Varför varnade de inte oss? Varför fanns ingen personal på plats och inga skyltar, det fanns inte heller information på hemsidan om varför kabinbanan stängt. Skistar tog inget ansvar för besökarna trots att det kostade en slant att åka med deras kabinbana. De skulle kunna ha en personal kvar vid toppen för att informera och vägleda och sedan haft någon som hämtade vid Hummelstugan, säger Jonas Magnusson. Han menar också att Skistar skulle kunnat varna besökarna redan under uppfärden att det fanns risk för att de skulle behöva gå ner.

– Det borde ha sagt att risken fanns att kabinbanan skulle stängas redan när vi köpte biljetter. Sedan undrar man ju hur bolaget ser på sina kunder. De tog inte ansvar för att vi kom ner säkert.

– Att det överhuvudtaget inte fanns någon information vid kabinhuset är bedrövligt. Det hade räckt med en TV-monitor eller en lampa som signalerat att liften var stängd.

Om Skistar hade informerat mig om riskerna, att kabinen kan stängas, då hade jag stannat kvar i Åre med min 11 månader bebis. Om Skistar hade bättre rutiner för information, då hade det funnits möjlighet för folk att packa med sig varmare kläder och vatten. 11 personer var fast i Basecamp Åreskutan, de flesta i sommarkläder och verkligen inte utrustade för en fjällvandring på flera timmar. Jag vet att 7 personer lyckades ta sig ner oskadda och jag hoppas innerligen att de andra också klarade sig, avslutar Jonas Magnusson.

Jonas Magnusson längst fram är kritisk till Skistars bemötande i samband med att han, familjen och några vänner blev strandsatta på Årskuten i slutet av juli. Foto: Privat
Jonas Magnusson längst fram är kritisk till Skistars bemötande i samband med att han, familjen och några vänner blev strandsatta på Årskuten i slutet av juli. Foto: Privat
Powered by Labrador CMS