Carl-Erik ”Stina” Johnsson från Helsingborg och brorsan Nils Ture ”Långben” Johnsson åkte 100 mil för att vara med. Foto Håkan Persson
Carl-Erik ”Stina” Johnsson från Helsingborg och brorsan Nils Ture ”Långben” Johnsson åkte 100 mil för att vara med. Foto Håkan Persson

Veteraner på toppen – kul-tur för många

FLATRUET(JT) Stora gamla lastbilar bromsade in, förare och passagerare hoppade ut och njöt av luften, utsikten och kolbullar. — Det här är verkligen ”top of the road” sa Stina och Långben Johnsson.

Publicerad

I fredags gick startskottet i Sveg för 26 veteranlastbilsekipage på Fjällsvängen 2021, arrangerat av Thomas Almén, från Älvros. Det bar iväg i riktning nordväst på riksväg 84 mot härliga fjällvidder. Första fikastoppet blev i Linsell. Efter det blev det många stopp och besök under tredagarsturen på dryga 40 mil. Bland annat besök hos Bruksvallarnas Rökeri, Börtnans Fjällvattensfisk samt en guidad visning av påbyggnadsföretaget Vemservice i Vemdalen.

Imponerande att ett litet företag i Härjedalen fixar till nya lastbilar på det sättet var omdömet från de luttrade chaufförerna. Carl-Erik ”Stina” Johnsson från Helsingborg åkte turen för första året. Han och brorsan Nils Ture ”Långben” Johnsson hoppade i en varsin Volvo och drog norrut, 100 mil.

— Det här trippen ville man ju inte missa, sa Stina och mumsade i sig en kolbulle på 975 meter höjd.

— Nix, det här är ju ”Top of the road”, sa Långben där de stod på Sveriges högst belägna väg.

De körde de ”nyaste” lastbilarna. Årsmodell 1990. Kravet är att lastbilarna ska vara minst 30 år gamla. Äldst av alla var en lastbil från 1954. Bland alla Scania och Volvo var det en riktig katt bland hermelinerna. En engelsk tillverkad Ford bärgningsbil från 1960. I nyskick.

— Som femtonåring så var jag med och bärgade med den, säger byggaren och ägaren Ingemar Bergqvist, Bollnäs. Många år efter det köpte han bilen. Då lämnad i skogen där den stod i 50 år.

—Ett riktigt vrak men det var ju samma bil som jag åkte i som 15-åring, säger den numera 78-årige Thomas. Hur många timmar han lagt ner för att få den i nyskick vet han inte. Men 18 år tog det innan han fick den i klar. Lagom till årets Fjällsväng blev det besiktigning med rent papper. Nu äger han troligen den enda överlevande exemplaret i landet.

— Man kan säga att det blev lite av världspremiär. Den här bilen har jag aldrig visat upp förut, säger Ingemar. Arrangören Tomas Almén, själv en veteranlastbils entusiast var nöjd efter helgen. Fler och fler vill vara med. Och lastbilar med chaufförer kommer från hela landet.

— Intresset för veteranhobbyn när det gäller fordon ökar. När det gäller lastbilsträffar är det hur stort som helst söder om Dalälven. Men 26 ekipage är jag nöjd med. Det passar alldeles utmärkt, sa Tomas.

Sven Erik Nordlöf, Brunflo, Brattbytorpet, trivdes på Flatruet. Foto Håkan Persson
Sven Erik Nordlöf, Brunflo, Brattbytorpet, trivdes på Flatruet. Foto Håkan Persson
Powered by Labrador CMS