Fick hjälpa montörerna hitta felet för att få strömmen tillbaka

Familjen Lindgren-Frestadius var insnöade och hade just klarat av fredagens middag när strömmen gick.

Publicerad

De hade inga stora förväntningar på att strömmen skulle komma tillbaka på en gång.

– Vi fick besked att det skulle vara åtgärdat mitt på dagen på lördagen, men det hände inget. Nytt meddelande om att det skulle vara åtgärdat kl 14. Yipeeh, tänkte vi, äntligen händer det något. Så blev beskedet att det skulle vara klart kl 22 på lördagkvällen. Då blev jag lite fundersam, säger Anna-Marja Lindgren-Frestadius.

– Vi har ju höns som behöver vatten och värme, vi själva behöver vatten, hundarna behöver vatten. Till saken hör också att vi var insnöade och traktorn fungerar inte utan värme och den gick ju inte att sätta på. Grannarna var också utan ström och dom har hästar så gubben min och granngubben sa att ”fan, vi tar skotern och åker och kollar”. Så kom dom tillbaka och hade hittat var felet var. Det var väl ett tiotal träd som låg över ledningen. Men då kom nästa problem. Det fanns ingenstans att ringa. Som tur har jag en bekant som jobbar åt ett annat elbolag än E.ON och han hade ett telefonummer dit. Jag ringde och en montör skulle kontakta mig. Jag tror gubbarna var ute från tretiden på eftermiddagen till sju på kvällen, dom körde före och talade om var träden låg över ledningen. Men montörerna körde fast med sina skotrar så dom tog dit en bandvagn och kunde köra efter gubbarna på deras skoter.

Avbrottet varade ju inte jättelänge, 26-27 timmar. Vi har vedspis och så, men vi ville ju ha vatten så vi tog in snö och smälte på vedspisen. Nu är prognosen att det ska komma mer snö till veckan, och då får vi väl se, säger Anna-Marja.

Powered by Labrador CMS