LEDARE

Farligt och onödigt

När isvägarna missbrukas.

I det här numret av JT har vi flera artiklar om vikten av att hålla både hastighet och avstånd på isvägarna på Storsjön.

I skrivande stund är det 30 km och minst 50 meters lucka och högsta totalvikt 2 ton.

Kan säga att jag under de veckor isvägarna varit öppna flera gånger körts om på isvägen.

Problemet som vi lyfter i artiklarna är att bilar som kör på is, skapar en våg under isen framåt.

Desto fortare du kör, desto större våg. Vill det sig riktigt illa spricker isen.

I bästa fall tvingas man stänga isvägen under några dagar.

I sämsta fall spricker den så illa att någon kör igenom.

Målade firmabilar kanske ska tänka sig för både en och två gånger innan man drar på?

Köra för fort på isvägarna är knappast bra reklam.

Inte minst om de tillhör ett av länets större medieföretag?

Att köra sönder isvägen så att hundratals dagpendlare tvingas köra ett antal mil extra varje dag lär knappast öka antalet prenumeranter!

Är vädret någorlunda vettigt och bilisterna håller sig i skinnet kanske vi kan få behålla isvägarna i gång i alla fall en månad till!

Speciellt norderöborna upplever väl just nu en frihetstid. Ingen färja att vänta på utan en kort bit isväg och så är man på Annersia.

Från Månsåsen till Östersund tar det plötsligt bara 25 minuter om man håller hastigheten de fem kilometerna över isen.

Vi ska vara rädda om Storsjön på alla sätt.

Ett sätt är att ge sig ut och pimpelfiska i trakterna kring Hoverberg.

Det för att ta upp den regnbåge som rymt från fiskodlingen i området.

Som vi skrev i förra veckans tidning så drar pimpelfisket människor från när och fjärran.

Förutom nöjet att pimpelfiska rensar man också Storsjön från denna ovälkomna gäst.

Powered by Labrador CMS