Vill inte prioritera tågtrafik via Ragunda RAGUNDA (JT) Dyrt och dåligt reseunderlag, anser Region J/H.
Vildmarkståget – en ikon på spåret LIT (JT) Personlig service och bekväma förstaklassvagnar med en rymd som inte finns på dagens tåg.
Förlängt avtal för Inlandsbanan trots missad skrivelse LÄNET (JT) Tidigare har en miss gjort att Inlandsbanan snart står utan gällande avtal med staten, men nu har regeringen lämnat besked om att avtalet ska förlängas.
Efter olyckstillbudet – säkerheten ses över vid Bräcke tågstation BRÄCKE (JT) Trafikverket höjde hastigheten för tågen som passerar Bräcke till 100 kilometer i timmen. Nu sänks hastigheten på ett spår för att se över säkerheten.
Lång restid för fjällresenär som skulle hem STOCKHOLM (JT) En nedriven kontaktledning i Gällö gjorde att Bengt Hellman fick en fördubblad restid när han skulle ta tåget från Krokom till Stockholm i lördags.
Blödande tågbolag redovisar kvarts miljard i förlust LÄNET(JT) Norska tågföretaget Vy som bedriver trafik i Norrland har hamnat i en ekonomisk kris. Under 2020 växte bolagets förlust till dryg en kvarts miljard kronor och nu vill Eva Hellstrand (C) i Jämtland att det kallas in ett extra ägarråd för att lösa krisen.
Norrtåg kritiseras – omöjligt åka tåg till Trondheim STORLIEN (JT) Bristande information drabbar resenärer som vill ta sig till Trondheim. Det går inte att åka tåg över gränsen och det finns ingen information om att Nabotåget, numera Norrtåg, inte längre kör till Trondheim. För makarna Sedin innebar det att paret åkte 30 mil helt i onödan.
Ingen vill ta ansvar för information till resenärerna STORLIEN (JT) När Jämtlands Tidning kontaktar Norrtåg för att redan ut vad som gäller, visar det sig att det är flera aktörer inblandade i tågtrafiken mellan Sundsvall och Trondheim. Det råder oklarhet i hur informationen mellan aktörerna och till resenärerna ska fungera och ingen vill ta ansvar.
Premiär för vätgaståg i Östersund - kan bli framtiden för Inlandsbanan ÖSTERSUND (JT) För första gången har ett vätgaståg kört på svensk järnväg och denna premiär ägde rum i Östersund på tisdagen, när företaget Alston demonstrerade tåget Coradia iLint. Kanske blir det en vanligare syn på våra järnvägar framöver.